Sv: Om krig, fred, politikk og sånn
Jeg synes også for så vidt at kultur er viktig, men samtidig har vi en del prioriteringer å gjøre. Kultur kommer for meg ganske langt ned på listen sammenlignet med mye annet staten skal benytte store midler på. Slikt sett er jeg nok tildels uenig med "mitt parti" per program, men tror situasjonen i praksis vil være en annen når midler skal fordeles.
Det blir feil når en del kulturelementer skal holdes kunstig i livet, når det går på bekostning å holde folk i livet. Samtidig er jeg slettes ikke redd for at man skal ha en "kulturrasering" om det blir mindre midler, men det er klart at en del snevre greier vil ha det vanskelig med å finne penger til å fortsette.
Når det gjelder "sosialisme" er begrepet på en måte litt utspilt mener jeg. Vi kan i bunn og grunn si at vi har et samfunn basert på sosialistiske verdier, på samme måte som vi har et samfunn basert på kapitalistiske verdier. Man kan ha sine meninger om religion og hvordan dette skal være i det norske samfunn, men vi har uten tvil en kultur som er sterkt påvirket av dette historisk sett.
|