|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?
Men det at 2-3 er en vanskelig alder mtp barnehagestart kan jo bety at eldre barn er mer i stand til å utrykke ønsker og behov enn det ettåringene er, ikke at ettårsalderen nødvendigvis er den idéelle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Personlig pessimist
|
![]() |
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
Min erfaringer er at ettåringer også er ganske flinke til å si ifra hvis de ikke er fornøyd med situasjonen.
![]() |
![]() |
#4 |
Ringskrømt
|
En ettåring kan selvfølgelig uttrykke seg, men ikke på samme måte som en 2-3-åring. Synes det er en vesentlig forskjell her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
VeloppDragen
|
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ringskrømt
|
Det er jo det som er greia her. Trives barnet i barnehage er jo saken grei, men problemstillingen dukker først opp hvis barnet ikke gjør det. Hvordan skaper man da en trygg hverdag for barnet. Jeg måtte ta ut min eldste pga mistrivsel, og det medførte en forandring i prioriteringer for oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
maler
|
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Barn er forskjellige, foreldre er forskjellige, barnehager er forskjellige og "hjemme" er heller ikke likt for alle barn. Det jeg tror er ganske gjengs er at fra barnet er 6-7 måneder og utover øker behovet for at det skjer noe. Og for sosial kontakt. Hvis man bor et sted hvor det er flere barn hjemme og tilbud om åpen barnehage eller lignende, tror jeg ikke det er noe problem for barnet å være uten barnehagetilbud frem til 4-5 års alder. Siste året før skolestart tror jeg alle har godt av å være i barnehagen på grunn av førskoleopplegget. Men med foreldre som ikke kan eller vil lage et bra opplegg for barna hjemme tror jeg barnehagen er et bedre sted. Hvor tidlig må nødvendigvis variere endel fra barn til barn, og jeg tror ikke nødvendigvis ett tidspunkt er det eneste riktige for barnet heller. Hvis man som jeg har fått utdelt ganske trygge og fleksible barn tror jeg man kan jobbe seg frem mot barnehagestart på det tidspunktet man ønsker. Mine har startet rundt ett års alder, og det har gått helt greit. Men jeg er sikker på at det også hadde gått bra om jeg hadde ventet, det hadde bare krevd en annen form for innsats fra min side.
![]() |
#8 |
VeloppDragen
|
Det ville det gjort for oss også.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Jeg syns min gutt var for liten til bhg da han var 12 mnd. En glad og sosial gutt som absolutt hadde litt glede av bhg den første tiden, MEN som også ble fryktelig fort sliten, frustrert fordi han krabbet rundt mens de andre GIKK (gikk da han var ca 13 mnd). Han kunne ikke utrykke seg på samme måte som 1,5 åringer klarer, og jeg har hatt dårlig samv for dette i ettertid.
![]() |
#10 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|