|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pauset
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?
Jeg hadde syntes det var dritkjedelig å bestille matretter som han ikke hadde rørt omtrent, og kastet bort masse penger på det og i tillegg skulle han en unge som satt der sulten og utilpass. Her handler det i alle fall ikke om tonen, men heller at han ikke syntes maten smaker noe godt og trenger et spark bak for å smake på mer for å kanskje etter hvert klare å like litt mer. Vi sparker i hverdagen heller. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
superbruker
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Nå vet ikke jeg om barnet ditt har blitt utredet eller har noen diagnoser. Jeg har en gutt med Asperger syndrom. Han har store spisevansker tilsvarende det du forteller om din gutt. Storepropell er enda mer snever i sitt utvalg av matvarer enn det din gutt er. Vi har vært i syden med han 2 ganger. Han levde da kun på pommes frites. Greit nok i ferien. Han spiste i det minste og det er godt nok for oss. Vi tok med litt mat vi visste at han spiste. En sårt tiltrengt ferie skal ikke ødelegges av spisevansker.
Det tror jeg ikke dere ville gjort etter å ha sett barnet ditt bli syk pga særspisthet og manglende sultfølelse og pga manglende inntak av mat. Det er ikke så enkelt at alle barn spiser bare de blir sultne nok. Noen barn (deriblandt min eldste) vil faktisk sulte seg syke og trenge innleggelse for intravenøs behandling hvis man ikke gir de en av de få tingene de faktisk spiser.
så flott at han spiser til slutt. Det gjør ikke min gutt.
For å ikke bli alvorlig syk?
Helt enig. Man legger tilrette for en hyggelig ferie. Alle trenger det. Spesielt hvis det er noe ekstra som sliter på familien.
|
|
|
#3 |
|
Drømmer
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg ville tatt med knekkebrød og leverpostei. Å tatt kontakt med barnelege når dere kom hjem. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Nå er det mange som har svart omtrent akkurat det jeg tenkte - fordi det er snakk om et ekstremt kresent barn som ut fra beskrivelsen også kan ha spisevegring. Det er snakk om en ferie på 14 dager, han har allerede vist at han kan bestemme seg for å ikke spise på en uke. To uker er altfor lenge å leve på kun vann og gutten vil bli veldig slapp og fungere dårlig i varmen. Derfor ville jeg lagt det tilrette for at han fikk i seg maten i ferien.
|
|
|
#5 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Hvorfor presse så hardt på for å smake i ferien? Siden dette er en gutt som kan gå en uke uten mat kun fordi maten er dansk vil jeg tro han like gjerne nekter å spise det medbrakte om det fører til at han må smake på maten han virkelig ikke har lyst på.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|