Sv: Mobil, skikk og bruk
Jeg er nok litt avhengig av mobilen, jeg som de flaste andre. Men jeg har likevel grenser for hvordan jeg bruker den. På møter, kurs ol er lyden alltid av. Skulle jeg mot formodning ha glemt det, slår jeg den av straks.
Jeg kan godt svare tlf om jeg sitter en kveld med venninner, men pleier å gjøre det kort. Er jeg opptatt med noe, spiser sammen med andre feks, hadde jeg ikke svart. En nyttårsmiddag er en anledning der man ikke trenger å prate i tlf (med mindre det er barnevakten, eller andre viktigheter selvsagt).
Jeg sitter heller ikke å sender sms unødig sammen med andre. Irriterer meg skikkelig over andre som gjør det.
Jo vi burde absolutt bli mere bevisste på hvordan vi bruker mobilen. Det irriterer meg også at det forventes at vi er tilgjengelige hele tiden. Husker dette var tema da jeg jobbet på en akuttavdeling der man ble snurt om man ikke svarte på tlf når de trengte ekstra folk. Problemet var at de trengte det nesten hver dag, hele tiden, og forventet at folk svarte tlf. Da var det mange som ikke klarte å la den ringe, men heller la den hjemme, eller skrudde av. Diskusjonen gikk på at man vi pliktig å stille opp i kriser, mens motargumentet var at ingen betalte oss for å ha mobil eller være tilgjengelige døgnet trundt.
|