Sv: Ovnsdøra eksploderte!!!
Norsk kjøpslov er 2års garanti og 5års reklamasjonsrett på slike produkter. Det vil i realiteten si at leverandøren må bevise at det er din skyld innenfor 2år og at du må bevise at det er leverandørens skyld etter dette.
Dersom du har den ovnen du har avbildet så er den produsert på beha på heistad. Normalt så er disse veldig korslige og enkle å ha med å gjøre...
Har vært borti et par "eksplosjoner" av ovnsdører. Hovedgrunnen til dette er at døren har blitt strammet for hardt til. Dersom du selv har tatt døren fra hverandre for å rengjøre mellom glassene så er det vanskelig å få dekt dette.
Det som blir nevnt om at "dunking" og "bomping" innat døren skal være grunnen høres tåplig ut. grunnen er at døren er for "trangt" innat glasset og at den hyppige varmen - kulden gjør utslaget. Har ikke glasset mm å gå på så vil den kunne eksplodere.
Det jeg ville gjort:
Har du skrudd på døren for å komme til så er det i grunn ingenting du kan gjøre.
Dersom du mener bestemt å ikke ha gjort dette så er dette en reklamasjonssak. Nekter du for å ha skrudd på døren så er dette "bevis" nok, hvor da leverandøren må bevise at du har skrudd. Da de nå nekter å dekke "skaden" så ville jeg gått til butikken du kjøpte varen av først. Forklart det som har skjedd og gitt de et brev som du forlanger at de bringer videre til leverandøren. (har du kjøpt varen hos elkjøp så kan det lønne seg å sende brevet selv). Men som regel så er det enklere å få dekt dersom du går via butikk, de kan presse leverandøren. Hos oss hadde du fått dekt dette på et blunk.
Dersom det ikke hjelper å sende brev så ville jeg tatt kontakt med forbrukerrådet.
Uansett så vil dette ta tid! Slike saker går aldri fort, vil lønne seg å gå via butikk og leverandør som raskeste mulighet.
PS: Norsk lov stadfester også at du har krav på lånekomfyr av den butikken du har handlet hos dersom servicen tar over en uke. Dette skal da gå kostnadsfritt for deg hvor butikken må levere deg lånekomfyren GRATIS. Dette kan være vansklig å få til uten å kreve det dersom du har kjøpt hos elkjøp.
ps2: Ikke vær sur på butikkansatte, de er der for å hjelpe deg, men vær bestemt og nevn ord som norsk lov så pleier ting å gå sin gang.
|