Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?
Frukt er fint, men det er som flere nevner viktig å ha to tanker i hodet samtidig. Skolen jeg jobbet på tidligere prøvde seg på en skolefruktordning for noen år siden, men etter et prøveår ble prosjektet avsluttet i samråd med FAU og elevråd. Vi kastet enormt mye frukt hver dag. Noen ganger var noe av frukten halvdårlig/lite apettitelig (unger er ofte veldig kresne på frukt, bananer med brune flekker er ikke spiselig), slik at det ikke var nok god frukt til alle. Andre ganger ble vi lærere på de laveste trinnene stående å skrelle/vaske gulrøtter, skrelle appelsiner, dele opp epler, finne skjeer til kiwi etc. Dette tar tid i det lange løp, tid som uansett hvordan en vrir og vende på det går av undervisningen. Ute fikk vi problemer med forsøpling. Epleskrotter, appelsinskall og bananskall rundt omkring er lite sjarmerende. Det ble også ganske ensidige leveranser - veldig mye gulrot.
Senere innførte vi skolemåltid to ganger i uka for alle elever. Det er også ressurskrevende (1,5 barne- og ungdsomsarbeider-time hver dag), men fordelene er flere, og ulempene ellers er færre enn ved tidligere nevnte fruktordning.
Det er helt klart en fordel at ungene får mat på skolen. Ideelt sett skulle skolen tilbudt frokost, syns jeg. De flest har med matpakke, og dersom det mangler har vi knekkebrød og pålegg tilgjengelig, men med frokosten er det ymse, ser jeg.
Konklusjon: Ja takk til frukt, men ikke bruk penger på det før vi har råd til å leie inn vikarer når folk er syke, eller før vi har på plass læreverk laget etter gjeldende læreplan. Og husk at så lenge skolen må bruke personalressurser på administrasjon av fruktordningen, er den ikke gratis.
Sist redigert av ming : 22-07-09 kl 22:07.
|