Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-09, 11:24   #1
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg synes virkelig lekser burde avskaffes asap, og at man burde satse på en heldagsskole der repetisjon inngår i skoledagen.

Hva med å styrke lærerutdanningen slik at det er høyt kompetente mennesker som er lærere for barna? Slik det er i dag er det et skremmende lavt nivå hos mange allmennlærere fordi utdanningen er for generell. Dette gjør jo at det er lærere som selv ikke er sterk nok faglig til å undervise i en del fag som igjen forplanter seg til elevene som får en dårlig undervisning. Dersom heldagsskolen blir et faktum er man like langt desom lærerkompetansen ikke økes samtidig med at bemanningen økes og at det blir et fokus på kosthold kanskje i form av måltider som serveres på skolen.

Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 12:01   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Lett å si for den som er tørr på bena og mett i magen.

Jeg er enig i at det er viktig å være tørr på bena og mett for å kunne lære, at alle elever får ekstra frukt på skolen, vil likevel ha minimal betydning for de elevene som ikke har klær eller får mat med seg hjemmefra. Derfor synes jeg skolene bør ha andre ting enn epler som satsingsområde.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Dessverre er min erfaring at det er såpass sentrale problemer med blant annet matematikknivået i norsk skole, at det ikke hjelper med mat heller.

Mitt inntrykk er at det er folk med minimal innsikt i hva som foregår i norsk skole som tror at skolefrukt vil utjevne sosiale forskjeller. (Det sier jo det aller meste at kunnskapsministeren vår også tror dette.)

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes det er rart at mange lærere ikke ser nytten av mat? Uten mat og drikke spiller det ingen rolle hva den ekstra mattelæreren prøver å lære fra seg.

Jeg har enda ikke møtt en lærer som ikke ser nytten av mat? Det er mest sannsynlig ingen lærere som mener at barna skal gå sultne rundt på skolen. De fleste lærere vet at matmangel ikke er et stort problem i norsk skole. Klart det finnes barn som går på skolen uten frokost, eller ikke har med seg lunsj, men det er ikke et utbredt problem. De gangene vi har møtt på barn som ikke har med lunsj på skolen, har vi løst det med en ekstra knekkebrødpakke og litt pålegg på skolen. (Dette var på ungdomsskolen, på vg.skole mister man litt oversikt med hvem som spiser hva, hvor og når. ) I en ideell verden burde det vært både ekstra lærer til alle som trenger det, gratis frokost, lunsj og frukt til alle skolebarn og leksehjelp til de som trenger det. Nå er det (paradoksalt nok i verdens rikeste land) skralt med penger i norsk skole, og jeg synes det er rart at så få er villige til å høre på lærerne når de sier at fruktmangel ikke er det mest prekære problemet. Er det ikke mer sannsynlig at lærere vet best hvor skoen trykker?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Hva med å styrke lærerutdanningen slik at det er høyt kompetente mennesker som er lærere for barna? Slik det er i dag er det et skremmende lavt nivå hos mange allmennlærere fordi utdanningen er for generell. Dette gjør jo at det er lærere som selv ikke er sterk nok faglig til å undervise i en del fag som igjen forplanter seg til elevene som får en dårlig undervisning. Dersom heldagsskolen blir et faktum er man like langt desom lærerkompetansen ikke økes samtidig med at bemanningen økes og at det blir et fokus på kosthold kanskje i form av måltider som serveres på skolen.

Amen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:23.