Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-09, 19:21   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Der er jeg helt enig med deg, Skilpadda. Så jeg spiser vanlig ost, men holder meg til skummet melk, for det er ikke noe offer for meg. Tvert i mot. I den grad jeg drikker melk. :gulp:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 23:36   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nordmenn flest, har jeg inntrykk av.

Med MASSE brød, mener jeg mer enn 2 skiver til frokost og 2 skiver til lunsj. Og jeg mener brød er en helt fin måte å få i seg to greie måltider på daglig, men jeg er da klar over at mange skiver gir mange kalorier likevel. Det er få jeg kjenner som tror at de kan spise uendelige mengder brød uten at det gir noen kalorier.

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Der er jeg helt enig med deg, Skilpadda. Så jeg spiser vanlig ost, men holder meg til skummet melk, for det er ikke noe offer for meg. Tvert i mot. I den grad jeg drikker melk. :gulp:

Jeg og. Jeg spiser aldri lettost, den er grusom. Derimot er all annen melk enn skummet melk fullstendig udrikkelig.

Jeg mener det er altfor lett å si at kroppen blir fortere mett av mat med feks mye fett og lite karbohydrater. De lavkarbomenyene som er beskrevet her inne ville ikke gjort meg mett iallfall.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 00:07   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg mener det er altfor lett å si at kroppen blir fortere mett av mat med feks mye fett og lite karbohydrater. De lavkarbomenyene som er beskrevet her inne ville ikke gjort meg mett iallfall.

Jeg tror det er proteinene mer enn fettet som gjør meg mett, men at det kanskje "sitter i" lenger dersom jeg også får i meg en passe dose fett. Hovedforskjellen fra tidligere er at jeg nå prøver å få i meg bortimot en "middagsdose" med proteiner fire ganger om dagen, i stedet for bare til middag og fjerdeparten så mye til de andre måltidene, og jeg blir definitivt mett da. Selv om middagen kanskje ikke er mer mettende enn før, så er både lunsjen og kveldsmaten det, og dermed er jeg jevnt over mettere.

Gammel 16-07-09, 00:08   #4
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror det er proteinene mer enn fettet som gjør meg mett, men at det kanskje "sitter i" lenger dersom jeg også får i meg en passe dose fett. Hovedforskjellen fra tidligere er at jeg nå prøver å få i meg bortimot en "middagsdose" med proteiner fire ganger om dagen, i stedet for bare til middag og fjerdeparten så mye til de andre måltidene, og jeg blir definitivt mett da. Selv om middagen kanskje ikke er mer mettende enn før, så er både lunsjen og kveldsmaten det, og dermed er jeg jevnt over mettere.

Jada. Altså, jeg tviler ikke på at dette fungerer flott for mange altså, men jeg synes det blir litt for lettvint å si at man uten videre blir så mye mettere av slik kost og at man derfor vil spise mye mindre. Jeg vet feks at jeg liker sånn mat så mye bedre at jeg antagelig ville spist alt for mye....

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 00:12   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jada. Altså, jeg tviler ikke på at dette fungerer flott for mange altså, men jeg synes det blir litt for lettvint å si at man uten videre blir så mye mettere av slik kost og at man derfor vil spise mye mindre. Jeg vet feks at jeg liker sånn mat så mye bedre at jeg antagelig ville spist alt for mye....

Ja, det er jo også noe man må ta i betraktning. Jeg mente ikke å misjonere, altså, bare å påpeke at jeg selv tror det er proteinene og ikke fettet som spiller mest rolle for metthetsfølelsen min.

Og ellers tror jeg i stor grad også på at alle kostholdsomlegginger (innen rimelighetens grenser, så klart) "virker", dersom man er motivert og overbevist på ordentlig, fordi det i seg selv gjør at man blir mer bevisst på hva man spiser, og dermed at man spiser bedre/riktigere (og kanskje også blir mer motivert til å trene mer). Og tilsvarende tror jeg at det knapt er noe som virker dersom man ikke egentlig ønsker å gjennomføre det. Så sånn sett tror jeg det viktigste (og vanskeligste) er å bestemme seg.

Gammel 16-07-09, 05:38   #6
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette har jeg alt for mye meninger om til å kunne svare på iPhone med dårlig nett. Kommer sterkere tilbake men en karbohydrat er ikke en karbohydrat like lite som fett bare er fett proteiner metter bedre enn karbohydrater og fett, men er også det siste kroppen velger når det skal forbrenne. Og statlige anbefalinger sier ikke bare at man skal spise prosentvis så og så mye fett, proteiner og karbohydrat, men også hvilken type. Sukker er det eneste man kan klare seg helt uten, fett må man ha. Hvis ikke blir man syk. Og til syvende og sist er det det totale antallet kalorier so
bestemmer om man legger på seg eller ei, ikke typen kalorier. Naturlovene lar seg ikke oppheve. Jeg kan vise til seriøs forskning (når ferien er slutt) som viser dette.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:25.