|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
saftig
|
Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater
Det er faktisk mer karbohydrater i magrere melketyper enn i de fetere.
|
|
|
#2 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Mja.
|
|
|
#3 |
|
I mål
|
Det var ikke en enorm forskjell nei. Jeg er så sær at jeg ikke er så opptatt av om det er det ene eller det andre, jeg ser på kaloriinnholdet i den grad jeg ser på noe. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så inneholder skummet melk mer vann, da. Dvs. at hvis dette var en matvare du skulle spise deg mett på ville kroppen din fra naturens siden antagelig vært mindre tørst etter måltidet, men også mindre mett. Forutsatt at man gikk ut fra samme mengde. Dermed ville du fortere trengt mer mat, eller du måtte ha inntatt en større mengde --> mer energi. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Eklektisk
|
Jeg bruker melk som tørstedrikk og ikke mat, velger derfor skummet. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Men nå er da melk en drikke, ikke noe man skal spise seg mett på? Jeg tror ikke du blir signifikant mer mett av et glass lettmelk.
|
|
|
#7 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Jeg prøvde å trekke analogien fra ditt melkeeksempel til et måltid mat. Jeg lever i den tro at man blir mettere av et mer energirikt måltid, dvs. at man spiser mindre av energirik mat. Det er i allefall min personlige erfaring, men jeg er selvsagt bare meg og ikke en signifikant statistikk. Der jeg sammenlignet havregryn/nøtter/10 % joghurt med frokostblanding med magre meieriprodukter vet jeg at for min egen del spiser jeg vesentlig mindre porsjoner - og bare 1 porsjon - hvis jeg velger førstnevnte enn hvis jeg velger sistnevnte. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Vanlig potetgull har et kaloriinnhold på ca. 500 kcal pr. 100 gram. Ergo må man spise 200 g potetgull. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Og DET er ikke akkurat vanskelig... Men jeg mister lysta på annen mat på ei lita stund etter på da... |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er en ørliten forskjell, men poenget mitt her var at det ikke tilsettes karbohydrater som erstatning for fettet som fjernes i melk. Dette gjør man i veldig mange lettprodukter. Har ingen konkrete eksempler akkurat nå - har ingen lettprodukter i hus (bortsett fra lettmelk
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|