Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-09, 12:20   #1
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Ikke for melkeprodukter - der fjerner man bare fettet uten å erstatte med noe annet, men i veldig mange lettprodukter er fett erstattet med karbohydrater.

Det er faktisk mer karbohydrater i magrere melketyper enn i de fetere.

Gammel 15-07-09, 12:22   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Mja.

Skummet: Energi: 33 kcal, Karb: 4,8
Lett: Energi: 46 kcal, Karb: 4,7

Det er ganske lett å velge, altså.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 12:23   #3
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Mja.

Det var ikke en enorm forskjell nei. Jeg er så sær at jeg ikke er så opptatt av om det er det ene eller det andre, jeg ser på kaloriinnholdet i den grad jeg ser på noe.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 12:27   #4
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Mja.

Så inneholder skummet melk mer vann, da. Dvs. at hvis dette var en matvare du skulle spise deg mett på ville kroppen din fra naturens siden antagelig vært mindre tørst etter måltidet, men også mindre mett. Forutsatt at man gikk ut fra samme mengde. Dermed ville du fortere trengt mer mat, eller du måtte ha inntatt en større mengde --> mer energi.

(Jeg synes også det er lett å velge, men noe sier meg at mitt valg er annerledes enn ditt.)

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 12:29   #5
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Så inneholder skummet melk mer vann, da. Dvs. at hvis dette var en matvare du skulle spise deg mett på ville kroppen din fra naturens siden antagelig vært mindre tørst etter måltidet, men også mindre mett. Forutsatt at man gikk ut fra samme mengde. Dermed ville du fortere trengt mer mat, eller du måtte ha inntatt en større mengde --> mer energi.

(Jeg synes også det er lett å velge, men noe sier meg at mitt valg er annerledes enn ditt.)

Jeg bruker melk som tørstedrikk og ikke mat, velger derfor skummet.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 12:33   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men nå er da melk en drikke, ikke noe man skal spise seg mett på? Jeg tror ikke du blir signifikant mer mett av et glass lettmelk.

Jeg lever (i teorien) nokså lavkarbo, men det er ikke fordi jeg tror det er noe magisk med karbohydrater ifht. fett. Mitt rasjonale er at kroppen vår er temmelig ubrukelig på å regulere energiinntak, derfor spiser jeg fiber og proteiner (som er mer tungtfordøyelige og dermed gir større metthetsfølelse). Fett er vel også mer mettende i seg selv enn karb, men alle som har forsøkt å dytte i seg 2000 kcal gjennom potetgull har vel erfart at det går rimelig greit.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 13:40   #7
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Men nå er da melk en drikke, ikke noe man skal spise seg mett på? Jeg tror ikke du blir signifikant mer mett av et glass lettmelk.

Jeg lever (i teorien) nokså lavkarbo, men det er ikke fordi jeg tror det er noe magisk med karbohydrater ifht. fett. Mitt rasjonale er at kroppen vår er temmelig ubrukelig på å regulere energiinntak, derfor spiser jeg fiber og proteiner (som er mer tungtfordøyelige og dermed gir større metthetsfølelse). Fett er vel også mer mettende i seg selv enn karb, men alle som har forsøkt å dytte i seg 2000 kcal gjennom potetgull har vel erfart at det går rimelig greit.

Jeg prøvde å trekke analogien fra ditt melkeeksempel til et måltid mat. Jeg lever i den tro at man blir mettere av et mer energirikt måltid, dvs. at man spiser mindre av energirik mat. Det er i allefall min personlige erfaring, men jeg er selvsagt bare meg og ikke en signifikant statistikk. Der jeg sammenlignet havregryn/nøtter/10 % joghurt med frokostblanding med magre meieriprodukter vet jeg at for min egen del spiser jeg vesentlig mindre porsjoner - og bare 1 porsjon - hvis jeg velger førstnevnte enn hvis jeg velger sistnevnte.

Hvor mye potetgull må man egentlig spiser for å få i seg 2000 kcal? Jeg har ingen anelse. Men når jeg tenker disse tankene som jeg begynte tråden med tenker jeg mat, altså, slikt man sett med normale øyner vil kunne spise til et vanlig måltid, og potetgull inngår ikke i den kategorien for meg.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 13:54   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor mye potetgull må man egentlig spiser for å få i seg 2000 kcal? Jeg har ingen anelse. Men når jeg tenker disse tankene som jeg begynte tråden med tenker jeg mat, altså, slikt man sett med normale øyner vil kunne spise til et vanlig måltid, og potetgull inngår ikke i den kategorien for meg.

Vanlig potetgull har et kaloriinnhold på ca. 500 kcal pr. 100 gram. Ergo må man spise 200 g potetgull.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 14:18   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vanlig potetgull har et kaloriinnhold på ca. 500 kcal pr. 100 gram. Ergo må man spise 200 g potetgull.

Og DET er ikke akkurat vanskelig... Men jeg mister lysta på annen mat på ei lita stund etter på da...

Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 12:38   #10
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ja, det er en ørliten forskjell, men poenget mitt her var at det ikke tilsettes karbohydrater som erstatning for fettet som fjernes i melk. Dette gjør man i veldig mange lettprodukter. Har ingen konkrete eksempler akkurat nå - har ingen lettprodukter i hus (bortsett fra lettmelk ) og gidder ikke å lete på nettet nå.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:06.