Sv: Hva synes du om innvandrere?
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Jo mer jeg tenker på det, jo teitere syns jeg det er å spørre spørsmålet: Hva syns du om innvandrere? Hva syns jeg om absolutt alle andre mennesker enn nordmenn liksom? Prøv å bytt ut innvandrere med f.eks. samer, jøder, kvinner, rogalendinger eller heismontører. De er hvertfall hver for seg en mer homogen gruppe.
Jeg tenkte litt på den om norsk språk, norske regler, norske normer. Da tenker jeg litt på samene jeg, kommer man langt nok inn på vidda møter man mennesker som knapt kan norsk (de eldste i noen av bosetningene), man finner en kultur som knapt kan sies å ha så mye med norsk kultur å gjøre og en folklore som definitivt ikke ligner norsk. Når vi så legger til at det er et par lover kun for samer (eksluderende for nordmenn), de har et helt annet sett med normer (vi ser på dem som bestialske i noen sammenhenger fordi de ivaretar gamle tradisjoner i forhold til kastraksjon av rein som eksempel), vel da undres jeg enda mer over HI og dennes måte å fremstille det homogene Norge. Finnes det i det hele tatt homogene kulturer annet enn i små grupper og små samfunn? Er det slik at det er den norske måten å leve på som er den "riktige"? For om det er slik, ja da må vi jammen sette i gang med en ny runde med fornorskning på vidda og gitt, nytter ikke bare å fremme fordommene sine mot de innvandrerne som bekjenner seg til Islam da.
|