|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() |
Sv: Hva synes du om innvandrere?Jeg tenkte vel først og fremst på norske normer og regler, norsk lov og norsk språk |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva synes du om innvandrere?
Men hva er norske normer? Jeg har en kollega fra Nord-Norge som har et språk som jeg ikke ville funnet på å bruke. Hun banner som et uvær og det er helt greit for henne. Jeg har kollegaer som jeg aldri har hørt banne. Jeg har kollegaer som etter min mening er utro og bruker kollegafester som skalkeskjul - følger de norske normer? Norske regler?
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Så du mener at våre regler og lover er særnorske? Og et det er spesielt for norsk kultur å holde seg til nettopp disse lovene og reglene? Hvordan er forresten "norske normer"? Jeg spør fordi jeg er oppriktig interessert i å hva hva du legger i disse begrepene.
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Det er da jeg sitter som et spørsmålstegn og lurer på hvorfor du ikke selv er med og bidrar i din egen debatt. Det er lite interessant dersom en av debattantene setter seg tilbake og snakker andre litt etter munnen. For temaet er jo veldig interessant. |
|
|
|
#5 |
|
|
Det er jeg enig i. I og med at jeg bor i en bydel med mange innvandrere, har barn på skole med over 70% innvandrere og selv underviser på en tilsvarende skole vil jeg si at jeg har en del erfaring med innvandrere. I tillegg holder jeg på med en mastergrad innenfor temaet og lærer stadig nye ting.
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Det må du utdype, jeg har tilgode å gjenkjenne de sosiale normene på vestlandet hjemme der jeg kommer fra, for ikke å snakke om når jeg kommer til Finnmarken. Eller der snakker de jo samisk og lite norsk, har andre normer og regler men følger norsk lov. |
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Så variasjon er greit blant etniske nordmenn, men ikke blant innvandrere? Du mener at de skal følge en norm du ikke greier å definere engang?
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Jeg fatter ikke gleden ved å dilettere med noen når utgangspunktet er så stakkarslig? Her har vi tydelig en representant for den folkelige hverdags-skepsisen til innvandring i Norge (som er tilstede i ALLE kulturer som opplever en viss immigrasjon), med et følelsesinnlegg, hva kommer det ut av å tvære på det? Kan du ikke analysere henne istedet, slik Thomas Hylland Eriksen er så flink til? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Unnskyld, men:
Da bør du ikke starte tråder på et debattforum.
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Da undres jeg over ditt spørsmål i HI og som Glitter også sier: hvorfor er diversitet greit dersom man er etninsk nordmann men ikke dersom man er innvandrer? Hvordan skal man kunne synse noe som helst om en heterogen menneskegruppe? Hvordan kan man kategorisere mennesker slik at de skal synses om uten å legge til grunn en rekke fordommer? |
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|