Sv: Innvandring gir befolkningseksplosjon i Oslo
Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.
Jeg er uenig med deg. Det er altfor liten politisk vilje til å gjøre noe med de praktiske probleme en kraftig befolkningsvekst vil medføre, ihvertfall når det gjelder å ligge i forkant. Jeg tenker da på barnehager, skoler og samferdsel. Når man ser på det håpløse T-banenettet, alle forsinkelsene på absolutt all offentlig (vei)bygging og "Oj, det kom litt plutselig, det derre!"-innstilling til scenarier som vitterlig har ligget i kortene lenge - da blir jeg skeptisk og bekymret. Jeg heller mot å frykte en kraftig befolkningsvekst her i Oslo, uansett årsak og demografi.
Det er helt riktig at vi har ganske så håpesløse politikere her til lands men de er jo, desverre, ofte folk uten noen særlig formell kompetanse. Men når det gjelder den akutte barnehageplassen i Oslo så skjedde jo det selvfølgelig når de reduserte prisene. At politikere ikke forstår en slik konsekvens av halvering av pris er bare pinlig. Men det hadde jo ikke bare med befolkingsveksten å gjøre, den etterspørselen kom over natten med barnehageforliket. Infrastruktur ellers, særlig transport er tragisk for Oslo regionen men det skyldes ikke nødvendigvis mangel på midler men prioriteringer i Norge. Nøkkelord : distriktspolitikk. Det er nærmest absurd hvor mye midler som går til distrikter i forhold til Oslo regionen selv om urbaniseringen går raskere en noen gang. Dette er kjent i Norge men det skrives og analyseres forholdsvis lite da det er en ganske så bred enighet om nettopp denne prioriteringen. Så fort Sp kom inn i rejeringslokalene sist så stopped de masse prosjkter i Oslo og omegn regionen umiddelbart. Dette er jo særlig ille med take på økningen i befolkingen i Oslo og regionen rundt (jeg mener da hele sentrale østlandet som opplever strek befolkningsvekst)
Men når jeg sier at Oslo har blitt en bedre by å bo i så tenker jeg på det flust av tilbud vi nå har i Oslo. Det begynner faktisk å bli en riktig så fin liten hovedstad å bo i synes jeg fortsatt 
|