Sv: Forskere kan ta feil
Noen predikant er jeg vel neppe, men jeg tror og mener ganske sterkt at vi må ta klimaendringene og vårt eget forbruk av den kloden våre barn skal leve på, på alvor.
Her i Aftenposten har de en artikkel om dette http://www.aftenposten.no/fakta/inns...cle2382033.ece
Ellers pleier jeg å gjøre wwf sine ord til mine:
Det finnes fortsatt klimaskeptikere som hevder at de klimaendringene vi nå er vitne til, ikke er menneskeskapte.
Men følgende er det ingen - ingen - som helst uenighet om: Alle gasser med mer enn tre atomer per molekyl bidrar til drivhuseffekten. Konsentrasjonen av slike gasser øker pga menneskelig aktivitet. CO2 er den viktigste av disse gassene. Konsentrasjonen kommer til å fortsette å øke så lenge vi flytter mer karbon fra lagre under bakken og opp i lufta, enn det jorda klarer å binde opp. Denne stadig økende konsentrasjonen får klimaet til å bli varmere.
Resten er detaljer. De handler om hvor sterk denne påvirkningen er i forhold til andre faktorer, hvilke komplekse mekanismer for tilbakekobling som finnes, og så videre. Disse detaljene bør selvfølgelig utredes og diskuteres. Den diskusjonen foregår blant kvalifiserte fagfolk over hele verden. Det som står fast er at våre utslipp for hver dag som går øker ubalansen i systemet.
Tid for handling
Vår oppgave er å bringe systemet i balanse. Når balansen er gjenopprettet, har vi selvsagt ingen garanti mot klimaendringer. Men vi lager dem ikke selv, og vi har en klode med et klimasystem som faktisk er i stand til å dempe og kompensere for endringer i solstråling osv. - noe som har fungert stabiliserende på jordas klima i noen milliarder år. Vi håper alle evnerike debattanter heretter konsentrerer seg mer om hva som må gjøres, og mindre om hvilke intrikate argumenter de kan klare å hoste opp for å få slippe.