Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-09, 19:47   #1
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det skulle ha vært interessant å vite hvor mange av de som deltar i denne diskusjonen for eksemple har nære venner i sin omgangskrets som er innvandret til Norge.

Jeg har sett samme argument i voldsdiskusjoner, hvor de som argumenterer med at strengere straffer ikke er veien å gå, blir møtt med motargumenter om de kjenner noen som er utsatt for vold. Jeg kjenner ingen som er utsatt for vold, men har klare synspunkter om kriminalitetspolitikk. Jeg har heller ingen venner som er innvandret, men jeg har også synspunkter om innvandringspolitikk.

Jeg synes verken argumentene eller debattantene blir mer eller mindre interessante om de førstehåndserfaring med innvandrere som nære venner eller kriminalitet begått av innvandrere.

Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 21:15   #2
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg har sett samme argument i voldsdiskusjoner, hvor de som argumenterer med at strengere straffer ikke er veien å gå, blir møtt med motargumenter om de kjenner noen som er utsatt for vold. Jeg kjenner ingen som er utsatt for vold, men har klare synspunkter om kriminalitetspolitikk. Jeg har heller ingen venner som er innvandret, men jeg har også synspunkter om innvandringspolitikk.

Jeg synes verken argumentene eller debattantene blir mer eller mindre interessante om de førstehåndserfaring med innvandrere som nære venner eller kriminalitet begått av innvandrere.

Nå har vel Lisa forsåvidt også sagt at hun har jobbet med dette feltet i mange år. Hennes innspill er ikke følelsesargumenter basert på at hun "kjenner en innvandrer".

Det er ikke dermed sagt at ikke mange andre her også har interessante og vettuge innspill.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 21:27   #3
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Det der var et flåsete innspill. Lisa sine innlegg de aller mest informative ogoverbevisende i denne tråden. Du prater som en av "de overbeviste" i partiet Rødt, som tar sin politiske overbevisning som religiøse dogmer, no surrender. Det er stakkarslig med yngre folk som havner i den bakevja der.

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 21:49   #4
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Nå har vel Lisa forsåvidt også sagt at hun har jobbet med dette feltet i mange år. Hennes innspill er ikke følelsesargumenter basert på at hun "kjenner en innvandrer".

Det er ikke dermed sagt at ikke mange andre her også har interessante og vettuge innspill.

Jeg angriper ikke Lisas kompetanse, men at hun påstår det er interessant hvor mange som har invandrere som nære venner. Fra et akademisk ståsted er det sikkert det, men for debatten sin del er det uinteressant.

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Det der var et flåsete innspill. Lisa sine innlegg de aller mest informative ogoverbevisende i denne tråden. Du prater som en av "de overbeviste" i partiet Rødt, som tar sin politiske overbevisning som religiøse dogmer, no surrender. Det er stakkarslig med yngre folk som havner i den bakevja der.

Rødt? Og du anklager meg for å flåse? Når det gjelder resten av dine misforståelser av mitt innlegg, har jeg det samme å si til deg som til Claire.

Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 23:01   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du prater som en av "de overbeviste" i partiet Rødt, som tar sin politiske overbevisning som religiøse dogmer, no surrender. Det er stakkarslig med yngre folk som havner i den bakevja der.

Har du ekstremt dårlig hukommelse eller har du aldri lest noen av innleggene til Nebbia? Han er ikke mye rød nei, og heller ikke den dogmatiske typen.

Gammel 26-06-09, 11:38   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Har du ekstremt dårlig hukommelse eller har du aldri lest noen av innleggene til Nebbia? Han er ikke mye rød nei, og heller ikke den dogmatiske typen.

Generelt er Brutus sine "nå høres du ut som ... "-påstander alltid litt, eh, pussige. Da jeg og Inagh var temmelig bråfeministiske her tidligere i tråden, så mente han at det minnet om Ludvig Nessa.

Gammel 26-06-09, 13:32   #7
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Generelt er Brutus sine "nå høres du ut som ... "-påstander alltid litt, eh, pussige. Da jeg og Inagh var temmelig bråfeministiske her tidligere i tråden, så mente han at det minnet om Ludvig Nessa.

Ikke for å henge ut Brutus ytterligere, men jeg synes hans karakteristikk av meg sliter med logikken. Mitt eksempel er hentet fra ytterste høyre fløy, så om jeg hadde blitt anklagd for å være Frp-er (selv om det også hadde vært på jordet), hadde han i alle fall hatt logikken i orden. Det hadde også stemt bedre med det dogmatiske aspektet han trekker frem. En blodrød, sosialistisk dogmatiker er det nok ikke så veldig mange av. Jeg får ta det som et kompliment og betrakte meg selv som sjelden vare.

Svar med sitat
Gammel 27-06-09, 09:17   #8
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, et er mulig jeg har blingsa, forvirra av all krabbelukta og fittstimen. Som jeg har nevnet før, så er jeg en enkel sjel som setter pris på oversiktelighet og enkle preferanser. Det hjelper ikke mye med androgyne nicknames. Men; -Nebbia, du er herved unnskyldt

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-09, 13:52   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, et er mulig jeg har blingsa, forvirra av all krabbelukta og fittstimen.

Hva pokker mener du med det?

Gammel 29-06-09, 12:52   #10
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Er det at man må vise ansiktet noe verre enn at man ikke kan gå naken?
Begge ytterunktene forbys?
Er det ikke sånn at det er ulovlig å gå naken på offentlig sted?
Vil det ikke være uproblematisk å legge til at man skal vise ansiktet?

Det å skjule ansiktet byr på mange praktiske utfordringer, både for seg selv og for omverdenen.

Dere som vil at å dekke alt skal være lov, vil dere fjerne evt. lov om å dekke til noe, dvs kjønnsorganer, er det ikke sånn det er i dag?

Sist redigert av bønna : 29-06-09 kl 13:05.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-09, 00:03   #11
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Herlighet, jeg snakket fra et integreringsperspektiv og mekanismer i samfunnet som utestenger mange folk. Det er pussig hvor lite folk omgås hverandre privat, det var poenget mitt. Jeg møter veldig mange som lurer på hvorfor "vi nordmenn" ikke tør invitere de til middag, grillings, fester eller what have you not ... de føler ofte at de ikke helt får ta del i sammenkomster etter skoletid, etter fotballtrening osv. Det var ikke noe mer en det jeg la i det. Men det er jo pussig og ganske sammenfallende hvor ofte folk som skriker høyt om det fantastiske flerkulturelle Norge er mennesker som overhode ikke har noen erfaringer selv, hverken gjennom sitt private eller jobbmessige liv. Litt sånn - flott er det but not in my back yard please!

Ellers er det hyggelig å få positive tilbakemeldinger. Jeg styrer vanligvis langt unna alle debatter som handler om dette tema for som sikkert flere av dere har observert så blir jeg vanligvis bare veldig irritert og fryktelig usaklig til slutt.

Niqab spørsmålet er forferdelig komplisert men jeg har altså landet på det standpunkt at jeg er for et forbud og det er utelukkende basert på det som har skjedd i UK, som fortsatt er en veldig annerledes situasjon en her i Norge.

Til de som lurte på hvorfor jenter ikke har biologi, gym, dans, drama osv på skolen mange steder i UK så er det fordi foreldre kan kreve dette. Frihet til å utøve din religion skal respekteres, derfor gis det fritak. Når noen grupper har prøvd saken i rettsystemet så blir barnekonvensjonen om lik rett til utdanning for kjønn overkjørt av religionsfrihet. Desverre er kommuneøkonomien så dårlig i UK at det ikke tilbys noe alternativ til disse jentene så de minster rett og slett denne biten av utdanningen sin. Jeg synes denne situasjonen er helt vanvittig og den blir mer og mer omfattende.

Forøvrig vil jeg også legge til at i Oslo vokenopplæring så er niqab forbudt i en undervisningssituasjon (dette står skrevet ned). Så når niqab kledde kvinner kommer (alltid med sin mann som snakker for seg selvfølgelig) for å registrere seg så blir de informert om dette. Det gis aldri fritak. Det er ikke noen oversikt over om de som har blitt nektet har kommet meldt seg på igjen eller kommet tilbake. Så på en måte så mister de jo retten til å bo i Norge hvis de ikke gjennomfører kurs jeg vil jo håpe at de må få tilatelse til dette. Et fåtall har visst truet med rettsak mot Oslo Kommune men ingen har gjort dette enda og det tipper jeg aldri vil skje heller.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:48.