Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er det greit å henge ut enkelte grupper på FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-09, 11:12   #11
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det greit å henge ut enkelte grupper på FP?

Jeg er enig i at det er stuerent å hetse Frp-folk på FP. Jeg synes det er en uting, og jeg får en vond smak i munnen når det - lett tilslørt - blir hevdet "at det må da være OK å hetse Frp folk fordi de foreslår så mange teite ting". Ja, det stemmer helt klart at Frp som parti foreslår mange teite ting, men det gir ikke blanco fullmakt til å hetse dem. Det er nøyaktig samme argumentasjonen som at "Hvis en kvinne har vært så teit at hun har giftet seg med en voldelig fyr så har hun bare godt av deng - kanskje hun tenker seg om neste gang hun er på mannfolkjakt" eller klassikeren: "Når man sprader dritings rundt omkring med korte skjørt og en masse mannfolk man ikke kjenner så innviterer man til voldtekt"

Argumentasjonen er akkurat den samme. Fordi at en person innehar bestemte egenskaper eller har gjort bestemte ting (stemme Frp, gå i korte skjørt i fylla, gifte seg med en voldelig mann) så fortjener vedkommende den behandlingen. Man kan ikke unnskylde dårlig oppførsel med egenskaper hos andre. Det er alltid den som gjør ting som er ansvarlig.

Jeg blir helt kvalm av en slik argumentasjon - og det er samme f for meg om argumentasjonen går ut på at det er lov å hetse folk som stemmer Frp eller andre. Og det verste av alt er at det gjerne er folk som fyrer seg så inn i hampen hvis argumentasjonen blir brukt som jeg gjorde i eksemplene ovenfor, som synes det er greit å hetse folk som stemmer Frp.

Man skal ikke unnskylde sin egen oppførsel på grunn av egenskaper med andre. Mobbing er feil - selv om man mobber noen som er dumme. Voldtekt er feil - uansett hvordan kvinnen oppførte seg. Slå er feil - selv om den andre var provoserende. Rasisme er feil - selv om rasisten er kølsvart og rasismen retter seg mot hvite. Denne argumentasjonen med at "Det er din feil at jeg oppfører meg slik" er ikke holdbar.

Sist redigert av him : 18-06-09 kl 11:19. Årsak: glemte et ord i siste setning
him er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.