Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat til 1 1/2-åring

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-06, 12:07   #1
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til 1 1/2 åring

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg har hørt samme historien som Dragen om at det er evolusjonsmessig fordel at ungene begynner å bli skeptiske til ny mat når de blir mer mobile. Hvis du er spesielt interessert kan jeg sikkert hoste opp en link til deg også.

.

Jeg er rimelig likegyldig til den evolusjonsmessige grunnen til hvorfor Poden blir skeptisk til mat. Jeg vil bare jobbe meg rundt det

Gammel 07-01-07, 00:54   #2
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg er rimelig likegyldig til den evolusjonsmessige grunnen til hvorfor Poden blir skeptisk til mat. Jeg vil bare jobbe meg rundt det

Siden det er en evolusjonsmessig grunn til det vil tiden jobbe for deg. Det er bare i en spesiell periode i livet de er ekstremt skeptiske, så ... det er bare å bite tennene samme, servere all mulig mat og når han blir 18 kommer han til å si til alle fremtidige kjærester at mammas kjøttkaker er de beste.

Folk er selvfølgelig forskjellige og det er ikke alle som blir like glade i all mat uansett, men hvis han var glad i mat tidligere blir han det sikkert igjen.

Gammel 07-01-07, 02:25   #3
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Storesøster her elsker å dyppe ting. Så veldig ofte får hun kesam sammen med middag. Har vi ikke satt det fram så spør hun ofte etter det selv. Det meste spises når det kan dyppes. Hun er heller ikke så glad i varm mat. Når den dyppes i kald kesam så går det bra.

Det varierer veldig hvor mye hun spiser. En dag spises det nesten ingenting og neste dag går det ned mye mat og ofte. Jeg har god oversikt over innhold av fett, karbohydrater og proteiner i det meste av mat. Så lenge jeg ser at hun får i seg litt av hvert i løpet av en dag så er jeg fornøyd. Ser jeg hun har fått i seg lite proteiner så blander jeg inn litt kesam 1% i yoghurten hennes til kveldsmat eller lunsj. Cottage Cheese på brødskiven eller istedenfor yoghurt, med litt syltetøy i, gir også mye proteiner. Karbohydrater er det som regel enkelt å få i barna.

Hun har også tidlig vært med å lage mat. Eller det vil si, hun har stått ved siden av oss når vi forbereder og "stjålet" fra benken. Fortsatt en kjekk måte å få i henne grønnsaker.

Brødskivemåltidene vår er ofte også mer koldtbordlignende. Altså ikke alltid vi legger pålegg på brødskiven. Skjærer opp litt grønt og ost og legger på tallerken i steden. Så kan hun spise litt av hvert. Det er lov å spise mer ost enn brødskive. Ost gir både proteiner og fett så da har vi dekket inn noe der. Spiser hun da bare pasta og tomatskiver til middag så er det greit. Jeg ser mest på summen i løpet av dagen, eller i løpet av et par dager.

Hun er nå 3 år men vi har praktisert dette siden hun begynte å spise mest vanlig mat.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:30.