Sv: Barn og stjeling
Jeg har, som voksen, faktisk forlatt en butikk fordi jeg følte at de ansatte betraktet kundene som potensielle tyver. Det var påfallende hvordan de spredde seg rundt der kundene var og jeg tror hver eneste ansatt (det var flere av de) kom å spurte "tilfeldig" om jeg trengte hjelp. Da samme ansatt kom for annen gang, fikk jeg nok og dro. Det var direkte ubehagelig.
Når det er sagt så skjønner jeg at de butikkansatte må sette inn tiltak for å stoppe tyver. Men det finnes langt mer diskrete metoder å gjøre det på enn den jeg opplevde og regelrett fotfølging. Jeg hadde ikke gjort noe annet hvis barnet mitt hadde en ubehagelig opplevelse som den i HI enn å oppfordre til å slutte å handle der. Hadde sikkert boikottet butikken selv også.
Husker også plakaten utenfor samvirkelaget da jeg gikk på skolen, hvor ungdom ble nektet adgang i skoletiden. Det er noen få som stjeler og jeg syns ikke det er greit å henge ut en hel aldersgruppe. Ser for meg at gamlehjemmet skulle blitt nektet adgang pga de eldre som stjeler. 
|