Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ting jeg spiste da jeg var liten ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-09, 08:39   #11
valborg
Superaktiv

valborg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Sv: Ting jeg spiste da jeg var liten ...

Søte minner for meg er rabarbra dyppet i sukker og eggedosis som "Rett i koppen".

Forøvrig elsket jeg overnattingsbesøk hos min bestevenninne, for der fikk vi kneip med Sjokade og te med masse sukker. Det var drypp fra en fremmed og spennende verden!

Hjemme var det imidlertid lite spenst i serveringen syntes jeg, men som voksen ser jeg jo at vi hadde en råvaretilgang jeg nå skulle gitt mye for, og en hjemmeværende mor som var flink til å sette det hele sammen.

Vi bodde på et småbruk, levde på min fars simple(?) lektorlønn og hadde egentlig ganske dårlig råd til tider. Av det ble det mye kortreist og økologisk. Frukt, bær og grønnsaker fra egen hage (gikk lei de gule og grønne brekkbønnene, men elsket å fråtse i bringebær og bjørnebær). Masse deilig kjøtt fra slakteriet der vi leverte sau. Masse fersk makrell fra gode naboer (kunne imidlertid bli litt harsk etter nesten ett år i frysen, før neste sesong). Masse fisk (spesielt mye torsk og flyndre) fra venner som var rekefiskere, husker godt vi fikk levert svarte søplesekker med fersk fisk på kvelden som mamma og pappa stod oppe hele natten og renset. Ble vel også endel reker.

Min bestevenninne, hvis jeg fikk kneip og Sjokade hos, elsket forøvrig mammas hjemmebakte grovbrød med smashede bringebær på! Imens satt jeg og drømte om kjeveknekkere...

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:01.