Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn og stjeling

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-09, 22:44   #1
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn og stjeling

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Javel, men nå kjenner ikke du sønnen min.

Alle barn, nesten i alle fall, vil overfor foreldre ta avstand fra slikt, og de vil bedyre at de ALDRI vil stjele. Det barnet som sier det motsatte tror jeg nesten ikke eksisterer.

Men likefullt er det et skremmende antall barn som blir knepet i stjeling...

Jeg har vært med på å tatt et utall av dem, og vi ringte alltid foreldrene for å få dem til å hente sine håpefulle. Reaksjonene på foreldrene var ofte helt utrolige...

Selv om barnet satt på vårt kontor og tilsto, så benektet foreldrene at det hadde skjedd. Vi måtte ha tatt feil, for mitt barn stjeler jo ikke!! Neida, så hvorfor sitter da barnet her og tilstår da liksom, tatt på fersken...

Jeg tror heller ikke at mine barn kommer til å stjele, men om den telefonen en dag kommer, så kommer jeg heller ikke til å benekte at det faktisk har skjedd.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 22:47   #2
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg tror heller ikke at mine barn kommer til å stjele, men om den telefonen en dag kommer, så kommer jeg heller ikke til å benekte at det faktisk har skjedd.

Det kommer ikke jeg heller til å gjøre.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 22:52   #3
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Alle barn, nesten i alle fall, vil overfor foreldre ta avstand fra slikt, og de vil bedyre at de ALDRI vil stjele. Det barnet som sier det motsatte tror jeg nesten ikke eksisterer.

Jeg har vært med på å tatt et utall av dem, og vi ringte alltid foreldrene for å få dem til å hente sine håpefulle. Reaksjonene på foreldrene var ofte helt utrolige...

Selv om barnet satt på vårt kontor og tilsto, så benektet foreldrene at det hadde skjedd. Vi måtte ha tatt feil, for mitt barn stjeler jo ikke!! Neida, så hvorfor sitter da barnet her og tilstår da liksom, tatt på fersken...

Jeg er veldig enig med alt du sier her.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 23:08   #4
Skvetten
Passiv

Standard

Veldig godt skrevet.

Synes det er helt greit at det er enkelte butikker som fotfølger for å forhindre nasking. Nasking er og blir en uting som til syvende og sist går ut over de ansatte i butikken.

Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 23:14   #5
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Barn stjeler, det er vel ingen tvil om det. Jeg håper mine barn ikke har stjålet, men jeg er ikke villig til å skrive under på det. Selv om vi har snakket mye om det og de har fått i klartekst hva jeg mener så er jeg ikke bombesikker.
Har jobbet i butikk i nesten tjue år og vet utmerket godt at til og med lensmannens sønn kunne stjele på butikken.
Verste er jo at mange foreldre enten nekter å tro det de blir fortalt, eller at de ikke gidder å komme å hente sine håpefulle.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 23:25   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg syns du er bittelitt naiv.

Det er jo fullt mulig å ha et barn som ikke stjeler da, og selv om jeg er veldig enig at mange foreldre nok er i overkant naive når det gjelder å tro godt om sine egne barn, så synes jeg det er litt ufint å nærmest antyde at et hvilket som helst barn kan tenkes å stjele og at ingen foreldre kjenner ungene sine godt nok til å kunne utelukke det.

Forøvrig synes jeg det er helt uproblematisk at ungene blir fotfulgt hvis butikken har dårlig erfaring med tyveri. Det er da bare å si til barnet at man ikke skal bry seg om det (og unnlate å stjele noe, så klart). Hvis de hadde insistert på rutinemessig veskekontroll eller visitering, hadde det vært grunn til å reagere.

På nærbutikken vår har de valgt den løsningen at skoleelever ikke har adgang i skoletiden.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 10:16   #7
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er jo fullt mulig å ha et barn som ikke stjeler da, og selv om jeg er veldig enig at mange foreldre nok er i overkant naive når det gjelder å tro godt om sine egne barn, så synes jeg det er litt ufint å nærmest antyde at et hvilket som helst barn kan tenkes å stjele og at ingen foreldre kjenner ungene sine godt nok til å kunne utelukke det.

Forøvrig synes jeg det er helt uproblematisk at ungene blir fotfulgt hvis butikken har dårlig erfaring med tyveri. Det er da bare å si til barnet at man ikke skal bry seg om det (og unnlate å stjele noe, så klart). Hvis de hadde insistert på rutinemessig veskekontroll eller visitering, hadde det vært grunn til å reagere.

På nærbutikken vår har de valgt den løsningen at skoleelever ikke har adgang i skoletiden.

Jeg syns ikke det var noe spesielt ufint å si at det er bittelitt naivt å tro at ens eget barn aldri ville funnet på å stjele. Det var tvert i mot en ganske pen måte å si det på, syns jeg.

Personlig syns jeg ikke noe om at man nekter enkelte grupper av mennesker adgang i butikken. Enten det er skoleelever, asylsøkere eller pensjonister.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 10:30   #8
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er greit at man blir påpasset. Så lenge man kjøper det man skal og ikke har planer om å stjele, så får man bare heve seg over det, tenker jeg. I og med at tyveri er et problem, så vil jo "tjuvraddene" ødelegge for de andre. Slik er det jo med så mangt.

Jeg ble forøvrig kastet ut av nærbutikken da jeg var en 8-9 år. Det opplevde jeg som veldig traumatisk, for jeg var et dydsmønster uten like og det var mange som så det. Om det har vært mitt barn som har opplevd det, så har jeg nok tatt det opp med butikken - min mor mente at såpass måtte jeg tåle...

Gammel 16-06-09, 10:37   #9
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

At man følger med er en ting, men fotfølging syns jeg ingenting om. Jeg liker heller ikke at skoleungdom blir nektet adgang til butikker.

Hvis jeg hadde blitt fotfulgt i en butikk så hadde jeg dratt derfra rimelig kjapt. Jeg holdt på å få spader for et par uker siden da jeg var på butikken og handlet. En ekstrahjelp fulgte etter meg og kommenterte hva jeg kjøpte, hvor mye jeg kjøpte osv. Jeg prøvde flere ganger å komme meg unna, men hun fulgte etter. Da droppet jeg resten av handlinga og kom meg fort til kassa. Jeg kan ikke fordra at andre følger med på hva jeg gjør og hadde garantert ikke likt det for 20 år siden heller.

Gammel 17-06-09, 08:58   #10
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ser at det er litt forskjellige meninger her.

Først er jeg enig at alle barn/ungdommer ikke stjeler!!!! Men der jeg jobber, så er dette blitt et økt problem. Så nå i en periode så fotfulger jeg ungene. Jeg skjønner at noen kan følge seg uglesett og det er ikke noe kjekt!!
Og for all del, vi har noen mistanke om noen voksne også, så vi følger likegodt med dem!

Nå seg jeg det litt an også da. En som kommer inn alene og tydelig skal kjøpe mat for mor eller far, fotfulger jeg ikke. Følger litt ekstra med i snopeområdet, men ikke mer enn vanlig.

Vi prøver også å unngå grupper med skolebarn inne. Dem som skal handle er velkommen, mens dem som ikke skal handle venter utenfor.

Som mor hadde jeg ikke reagert om mine unger ble fotfulgt. Jeg er litt mer der at å nekte barn som skal handle å komme inn, det blir helt feil!!

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 23:26   #11
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde som flere her forklart at mange stjeler og da må butikkene ta sine forhåndsregler.

Jeg jobber også i butikk, og der er det flere søte og yndige små som er blitt tatt, og noen av foreldrene blir faktisk irritert på OSS.
Og det var en mor som kom inn i butikken å skjellte ut min kollega, fordi at sønnen hennes følte seg forfulgt, men da bare forklarte hun at hun ikke vet hvem som gjør noe galt eller ikke, det hjalp vel ikke på denne moren, men de har handlet der flere ganger etterpå likevel.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:58.