Sv: Er gravidmagen allemannseie?
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Men poenget er vel nettopp det at noen reagerer uansett og anser det meste som kritikk, når det egentlig er ment for å være hyggelige og velmenende bemerkninger. "Oi, så stor du er" anser jeg som positivt - [Dæsken, så flink du er til å gro baby og produsere fostervann.]
Jeg skjønner at du finner en slik kommentar uproblematisk, og til og med positiv - for du er en liten og nett dame til vanlig, er du ikke?
Jeg var overvektig da jeg ble gravid med andremann, og det føltes helt annerledes enn å bli gravid da jeg var normalvektig, som tilfellet var med førstemann. Jeg følte meg allerede stor og ukomfortabel i min egen kropp, og det eneste jeg ønsket, var å ikke legge på meg mer enn jeg trengte. Min mage så allerede gravid ut før jeg ble gravid den gangen, så om noen hadde sagt at jeg var "stor" så hadde jeg helt sikkert ikke blitt glad. Det var det heldigvis ikke noen som gjorde - og det kom nok av en høflig varhet for at jeg var stor i utgangspunktet.
Jeg har vært i alle vektklasser - og man må nok ha kjent oververvekt på kroppen for å skjønne hvordan det virker inn på selvfølelsen. Jeg er ikke en dramaqueen og lettsåret person i utgangspunktet - men den overveldende negative/såre følesen man får av å være ukomfortabel i egen kropp skal ikke undervurderes