Sv: Nekter å føde vaginalt!
Opprinnelig lagt inn av pulverheksa, her.
Grunnen til at jeg er så bastant er fordi jeg virkelig er overbevist om at vaginal fødsel er det beste for de som klarer å gjennomføre det. Jeg kjenner så mange som har vert akkurat der HI er nå men som har overvunnet angsten og kommet ut av det med en positiv og god opplevelse. Jeg føler at jeg er i min rett til å uttale meg om ks er en enkel utvei eller ikke fordi jeg selv har hatt planlagt ks. Ks har ikke bare fysiske men også psykiske risikoer, disse er mindre dokumentert men i høy grad en risiko.
Jeg kjenner jeg blir alvorlig provosert når personer fremstiller ks som en enkel løsning. Men jeg gir da også råd om hvordan å bli hørt i HI sitt rop om hjelp, jeg avfeier ikke hennes behov for å bli hørt og hennes ønske om å finne en måte slik at hun kan få flere barn.
Så du mener at det ikke er noe særlig risiko fysisk og psykisk i forbindelse med vaginal fødsel, sammenlignet med KS? Hvis vi skal ta :jeg er et datapunkt-varianten: så kan jeg tilføye at vaginal fødsel også kan være en risiko psykisk sett. Jeg har selv gått i lang tid hos psykolog for å bearbeide den første fødselen og det som fulgte med. Det jeg synes er interessant er denne stadige "vaginal fødsel er det tryggeste og beste for mor og barn". Hvor tar man det fra at KS medfører høy risiko? Slik jeg har forstått overleger som jobber med dette er det knapt økt risiko for alvorlige komplikasjoner ved KS sammenlignet med vaginal fødsel. På tross av at KS-pasienter ofte er av typen med høyere risiko generelt. Slik jeg har forstått det er hovedbegrunnelsen for vaginal fødsel dette at KS er mye dyrere å gjennomføre. Og det er selvsagt grunn god nok til å ha som prinsipp at vaginal fødsel er det foretrukne, og det man anbefaler.