|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?
Og jeg blir litt oppgitt over at det er så vanskelig å se at man ikke kan stille krav til folk om at de skal kunne ting, før man har gitt dem muligheter til å lære. Man lærer ikke alt automatisk ved å bo et sted, og det er ikke alle som er så ressurssterke at de klarer å integrere seg selv.
|
|
|
#2 |
|
Kidding, right?
|
Det er jo nettopp det jeg også mener - men at man å må stille krav til at de lærer. Jeg har sett for mange eksempler på at folk velger bort de mulighetene de får. Derfor ris bak speilet eller gulrot, alt etter som.
|
|
|
|
#3 |
|
Travelt opptatt
|
Ikke alle kan lære alt. Det høres trist ut, men det er en realitet. Og det må finnes et system for å fange opp disse og hjelpe dem opp på et slikt nivå at de kan fungere i hverdagen. For norske nordmenn fra Norge skal skolen være et slikt sikkerhetsnett. For voksne innvandrere finnes det ikke noe tilsvarende. Noen blir plukket opp i løpet av de 300 timene, men veldig mange faller utenfor.
|
|
|
#4 |
|
Kidding, right?
|
Den siste er grei; har man beviselig prøvd er det noe annet. Men jeg kan virkelig ikke begripe at mennesker ikke klarer å lære seg en eller annen form for norsk - nok til å gjøre seg forstått og forstå litt - hvis man bare prøver, samt oppholder seg bittelitt blant norsktalende i en periode. Analfabet eller ikke. At det blir større jobb for enkelte enn andre er dog ikke til å komme utenom.
|
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Jeg er litt todelt på dette. Så vidt jeg vet - og rett gjerne på meg - så har vi i Norge arbeids- og oppholdstillatelse som er midlertidig og statsborgerskap som er permanent. I Norge krever vi - i motsetning til mange andre land - at den som får norsk statsborgerskap må gi opp sitt opprinnelige statsborgerskap, det vi si barn får lov å ha to statsborgerskap til de fyller 18.
Vi er ganske kule med folk som får statsborgerskap, man lever godt i Norge hvis man er norsk.
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Det var egentlig et veldig godt innspill. Bestått grunnskoleeksamen, enkelt og greit.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|