Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bruker du "medisinsk" helsekost?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-09, 15:58   #141
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og, det verste: Folk blir SURE. Skikkelig, skikkelig sure, når man takker nei. "Åjaså, VIL du ikke blir frisk, eller?! Ja, da kan du takke deg selv!!"

Ikke sant - fordi det virker for dem, så er det en godkjent kur lissom?

Jeg er forøvrig blitt servert nøyaktig samme setningen fra en medkulling, da vi våknet med seriøs fyllesyke etter en heftig fest på en kulltur. Jeg avslo høflig tilbudet om litt varm gin for å "reparere", og fikk servert setningen over i retur.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 16:05   #142
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Varm gin . Herregud, gale mennesker.

Forøvrig ville jeg aldri tatt "medisin" fra helsekostbutikken. Skal jeg ta medisiner for noe skal det være vitenskapelig dokumentert effekt av det. Hvis ikke tar jeg meg heller en Cognac elns.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 16:11   #143
Skvetten
Passiv

Standard

Heller varm gin enn noe fra helsekosten i så tilfelle. : pingle:

Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 16:21   #144
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ginselgeren har antagelig en langt bedre internkontroll enn helsekostbutikken.

Jeg ble for øvrig tilbudt fersk, varm morsmelk rett fra pumpa som "reparasjon" en gang.

Gammel 10-06-09, 16:26   #145
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Ginselgeren har antagelig en langt bedre internkontroll enn helsekostbutikken.

Jeg ble for øvrig tilbudt fersk, varm morsmelk rett fra pumpa som "reparasjon" en gang.

Kanskje den varme ginen ikke var så ille, likevel...

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 17:47   #146
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan kontrollerer apotekene sine leverandører, vet du det, Scarlett?

For det første er det veldig vanskelig å få hylleplass hos apotekene, det er smekkfullt (som man kanskje ser). De tar inn nye ting 3 ganger pr. år, og jeg vil tippe at 90 % av dette kommer fra kjente, store leverandører. Innen kosttilskudd er det egentlig 5-6-7 leverandører som dominerer, og de fleste av disse er enten legemiddelfirmaer eller andre langvarige produsenter. Alle legemiddelfirmaer opererer under såkalt GMP (Good Medical Practice), som medfører en rekke krav til kvalitetskontroll og analyser, uavhengig av om det er kosttilskudd eller legemidler.

Når det gjelder andre leverandører, kan jeg bare fra min egen erfaring si at fagavdelingen som nevnt stiller veldig høye krav til dokumentasjon på alle innholdsstoffer, og jeg vil tro at de også vil kunne kreve labdata hvis de er i tvil om produktet holder nødvendig standard. Men det er leverandøren som er ansvarlig for at produktet inneholder det det står på pakken, ikke apoteket.

Til forskjell til Fortadolsaken, er jeg temmelig sikker på at en produsent som hadde brutt loven på den måten denne leverandøren har gjort, hadde hatt sitt siste kosttilskudd i noen apotekkjede. Kanskje jeg er naiv.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 18:07   #147
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg skulle bare kutte det i en måned, dvs leve kjempesundt, og så teste ut ved å spise masse av den ene matvaren etter den andre. For å se hvordan jeg reagerer på forskjellige mat. Høres jo fornuftig ut.

Jeg kuttet ut gluten, sukker, melk og gjær i en måned, så skulle jeg "sjokktestes", dvs. spise en relativt stor mengde av den aktuelle matvaren. Jeg reagerte ikke på noen av dem, bortsett fra at jeg ble kvalm av å drikke en halv kopp te med intet mindre enn 8 (!) sukkerbiter i. Det tok Balderklinikken som et sikkert tegn på at at jeg hadde Candida, det var nemlig ikke normalt å bli kvalm av dette. Neivelnei. Og siden de ikke fant ut noe mer enn dette ville de at jeg skulle ligge unna matvarene i en enda lengre periode.

Mange vil selvsagt føle seg bedre ved å kutte disse matvarene, nettopp fordi man lever kjempesunt som du sier, ikke fordi man har candida eller ikke tåler noen av dem. Spiser man ikke melk, sukker, gluten og gjær har man effektivt kuttet vekk omtrent hver eneste usunne matvare i hele verden.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 18:45   #148
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke potetgull!!

Gammel 10-06-09, 18:53   #149
lillamamma
Aktiv

Medlem siden: Sep 2008
lillamamma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det har hendt at jeg har kjøpt en og annen babygrøt på helsekost. Utiver det har jeg ikke brukt noe derfra, og jeg har aldri vurdert å kjøpe medisiner, vitaminer eller lignende pga manglende produktdeklarasjon og manglende kunnskap om bivirkninger.

Gammel 10-06-09, 19:43   #150
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Alle legemiddelfirmaer opererer under såkalt GMP (Good Medical Practice), som medfører en rekke krav til kvalitetskontroll og analyser, uavhengig av om det er kosttilskudd eller legemidler.

Good manufacturing practice.

Gammel 10-06-09, 19:52   #151
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så om en kosttilskudd-serie som selges i helsekosten også finnes på apoteket så kan man være trygg på at det er bra saker? *tygger Spektro*

Gammel 10-06-09, 20:07   #152
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hyasinth: Hva slags produkter er det du mener man går glipp av hvis man aldri handler i helsekostforretninger? Nå er jeg oppriktig nysgjerrig. Er det noe jeg burde ha savnet?

Urtete fra London fruit and herb company. den er virkelig nydelig, og den har jeg aldri sett i noen dagligvareforretning. Jeg handler masse på helsekost, men bare allergivarer, vitaminer, te og økologiske varer som ikke finnes i vanlige butikker. Det er jo mye dyrere der.

Gammel 10-06-09, 20:10   #153
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

LF&H-teene er virkelig gode ja. Jeg liker ikke engang te, men disse går absolutt ned. Eple og kanel er knallgod, smaker som varm eplekake.

Gammel 10-06-09, 20:47   #154
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stemmer, Vero, det gikk litt fort.

Iset, jeg vil ha større tiltro til leverandøren, i hvert fall, fordi den (sannsynligvis) vil ha mer å tape hvis det avsløres noe snusk. Nå er det så vidt meg bekjent sjelden samme vare finnes både i apotek og i helsekost, rett og slett fordi prisene generelt er mye høyere i helsekost.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 20:51   #155
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Iset, jeg vil ha større tiltro til leverandøren, i hvert fall, fordi den (sannsynligvis) vil ha mer å tape hvis det avsløres noe snusk. Nå er det så vidt meg bekjent sjelden samme vare finnes både i apotek og i helsekost, rett og slett fordi prisene generelt er mye høyere i helsekost.

Ah. Jeg finner ofte helsekost-vitaminer på apoteket, men det er vel helst Solaray som går igjen, så den serien har jeg veldig tiltro til.

Gammel 10-06-09, 21:04   #156
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har slitt med å finne barnevitaminer på apoteket som ikke inneholder kunstig søtstoff.

Gammel 10-06-09, 21:19   #157
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja det har jeg også, så det kjøper jeg i helsekosten. Både på apotek og i dagligvaren finner jeg bare med kunstig søtstoff i, dessuten inneholder de fleste bare noen få vitaminer og ingen mineraler.

Gammel 10-06-09, 22:03   #158
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg har slitt med å finne barnevitaminer på apoteket som ikke inneholder kunstig søtstoff.

Nycoplus Multi barn er uten kunstig søtstoff, dog er det sukker i stedet.
Storesøster liker disse. Mener de fleste apotek har denne?

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 13:33   #159
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Nycoplus Multi barn er uten kunstig søtstoff, dog er det sukker i stedet.
Storesøster liker disse. Mener de fleste apotek har denne?

Jupp, den kom rett i retur her....

Gammel 11-06-09, 20:37   #160
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjøper mye på helsekosten. Særlig animal parade- produkter til ungene, teer, øko pasta, mel og diverse matvarer. Jeg bruker også bukkehornfrø i kapselform mot bihulebetennelse og den er rett og slett genial.
Ellers lager jeg mye selv til ymse bruk, med det jeg har i urtehagen. Som forkjølelseste av hylleblomster og apotekkattost og pms-te av marikåpe og salvie.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:10.