Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-09, 12:09   #1
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Hvorfor er folk så redde for å sette krav til folk som søker om norsk statsborgerskap?
Jeg syns at et kurs med evt en liten test på slutten må være helt greit.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 12:34   #2
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Jeg sitter her og er temmelig sjokkert. Kan selverklærte velutdannete mennesker så lite om norskopplæringen? Og er ikke dere vanligvis opptatt av å hente inn kunnskap før dere begynner å synse?

Så å si alle disse punktene dere nevner er i lærebøkene, står i læreplanen, og blir diskutert på norskkursene. Men det er grenser for hvor mye man kan forstå i løpet av 300 timer. De som tar grunnskole som voksenopplæring får lære mer, men mange har jo allerede en god utdannelse fra hjemlandet.

I tillegg til de 300 timene, så får asylsøkere 250 timer. Flyktninger får også noen timer (25?) med samfunnsfag på sitt eget språk, og asylsøkere får et introprogram på sitt eget språk i tillegg til alt det andre.

Her er link til læreplanen: http://www.vox.no/upload/1377/Læreplanbokmålnet_SEC.pdf

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Er det frivillig? Det tror jeg ikke? :kan ta feil:

Kommer an på. Hvis du klarer å lære deg norsk selv, og kan dokumentere det (der fins det flere tester, f.eks. Bergenstesten som selv nordmenn født i Norge strever med), så slipper du. Men hvis du ønsker f.eks. å få stønad fra NAV, så har du oppmøteplikt.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns mange her blander introkurs til helt nye innvandrere, og hva man bør kurse (og teste) folk som har bodd her en del år og skal få statsborgerskap, i. Jeg syns at man etter fem år i Norge bør ha såpass erfaring fra det norske samfunnet, at et statsborgerskapskurs på 2-3 dager, med en test på om du har vært der og fulgt med, eller sittet og twitret, ikke bør være uoverkommelig.

Dette blir noe helt annet, og jeg er til dels enig. Til dels, i den betydning at jeg ikke syns det skal være oppmøteplikt på kurset. Klarer man testen uten å møte, så skal man slippe unna. Jeg ser ingen grunn til at alle islendingene som strømmer til landet nå for tiden skal være nødt til å sitte om kveldene og lære om vikinger, eller fiskerinæringens betydning.

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det er ikke introkurs for de som søker statsborgerskap.
Generelle krav for å få norsk statsborgerskap

Dersom du har gyldig oppholdstillatelse i Norge, kan du søke om norsk statsborgerskap. For at søknaden skal innvilges, må du blant annet oppfylle følgende krav:

• Være over 12 år (gjelder ikke den som er statsløs eller barn som det søkes statsborgerskap for samtidig med mor eller far, eller barn med mor eller far som tidligere har fått norsk statsborgerskap)
  • Ha dokumentert eller klarlagt din identitet. Det er som hovedregel et krav at du har gyldig pass når du søker.
  • Være bosatt i Norge og ha til hensikt fortsatt å bo her
  • Fylle vilkårene for bosettingstillatelse (se unntak nedenfor)
  • Ha til sammen syv års opphold i landet de siste ti årene med tillatelser, hver gitt for minst ett år (se unntak nedenfor). Det betyr at dersom du hatt opphold i Norge for mer enn ti år siden, er det uten betydning.
  • Ha gjennomført 300 timer norskopplæring eller ha dokumentert tilstrekkelige kunnskaper i norsk eller samisk (NB: Gjelder søknader som fremmes etter 1. september 2008 og personer mellom 18 og 55 år). For nærmere informasjon se www.imdi.no. Se også "Kravet om gjennomført norskopplæring".
  • Ikke være straffedømt eller dømt til tvungent psykisk helsevern eller tvungen psykisk omsorg (vandelskravet)
  • Være løst fra ditt opprinnelige statsborgerskap (hvis det ikke automatisk opphører når du blir norsk)

Nå syns jeg du motsier deg selv. Det er jo et krav om 300 timer norsk m/samfunnsfag med mindre du kan dokumentere (og de testene er ikke enkle) at du allerede kan det. Det er ikke egne statsborgerkurs, nei. Men introkurs finnes.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Et lite "forstå nordmenns handlinger"-kurs hadde vært lurt. Jeg har holdt slike kurs for utvekslingselever som skal bo i Norge et år, og det gir et interessant innblikk i de rare tingene vi faktisk gjør. F.eks. det at så mange går på tur på søndagene og hvorfor vi gjør det.

Ligger allerede inne i læreplanen.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det gjør nok ganske mange av oss, og jeg synes det ville være ambisiøst å forvente at folk flest (norske eller andre) skal kunne nok om næringsliv og politikk etter Polyannas målestokk. Men du vet at oljen er viktig og utvinnes i Nordsjøen, du vet at fiskerinæring er viktig (og sikkert at vi både fisker og foredler fisk), og at vi har streikerettigheter og tariffavtaler og oppsigelsesvern og slikt. Og du kjenner noenlunde til de norske politiske partiene, til valgordningen (stortingsvalg hvert fjerde år, kommune- og fylkestingsvalg hvert fjerde, og at man stemmer på lister/partier, ikke enkeltpersoner), til at Stortinget vedtar lover og sånt. Det meste av dette har vi vel fått med oss gjennom å bo i Norge og få med seg en og annen avis eller nyhetssending, det er ikke typisk "skolestoff" (selv om vi sikkert hadde om det på skolen også), og det er nyttige ting å ha med hvis man skal lære utlendinger noe om hvordan det er å bo i Norge.

Ligger allerede inne i læreplanen.

Et helt annet problem er at ikke alle har rett på gratis norskopplæring. Folk fra bl. a. Europa må betale selv. Og det er dyrt! Så i stedet for å kjøre hardt ut med tester og krav, så kan man jo gjøre opplæringen tilgjengelig for flere først. Med mindre hele poenget er at man ønsker å få bukt med disse fryktelige muslimene og deres grusomme skikker, så de ikke kommer og tar over hele samfunnet vårt.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:32.