Sv: Plikt til å jobbe?
Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.
Når man sier "rike hemmafruer" uten å spesifisere nærmere (slik jeg oppfattet Monsoon), skjærer man alle hjemmeværende med god råd over én kam. Jeg mener at det også i familier der barna er i barnehagen kan være vanskelig å få hjulene til å gå rundt om begge voksne skal jobbe fullt. Spesielt om en eller begge har krevende jobber. Og jeg synes det er stygt og moraliserende å si at den som går hjemme da bare tar opp plass på jorda. Fulle jobber, barna lange dager i barnehage og maksimal tidsklemme, jeg har ikke vanskelig med å skjønne de som ikke synes det er barnas beste. Og faktisk mange ganger ikke en gang praktisk mulig, om en eller begge jobber er spesielt tidkrevende/mye reiser e.l..
Men ser du poenget mitt? Jeg får her en følelse av at du har hengt deg opp i dette med at den hjemmeværendes arbeidsinnsats ikke blir verdsatt. Og det er det jeg har prøvd å forklare - jobber man hjemme, da jobber man! Slik jeg forstod Polyannas spørsmål så mente hun nettopp disse som har barn i barnehage, au pair og selv er hjemme og gjør fint lite. Eventuelt har voksne barn og fortsatt går hjemme. Fordi man kan.
|