Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?
Opprinnelig lagt inn av allium, her.
For å formulere det på en annen måte: Når du mener at alle som kan jobbe, skal jobbe, er det ikke da feil om man istedenfor velger å være hjemme og motta kontantstøtte?
Spørsmålet i tråden var om det er "uærlig" å tilpasse seg ordninger man har rett til. Mange ser ut til å mene det. Da lurer jeg på om det er like uærlig å tilpasse seg slik at man har rett til kontantstøtte.
Jeg mener ikke at alle som kan jobbe, skal jobbe.
Jeg mener at alle som kan jobbe, ikke skal la være å gjøre det, bare fordi det finnes offentlige ordninger som tillater friske voksne til å sitte på rumpa og motta (satt på spissen).
Å tilrettelegge for kontantsstøtte betyr i prinsippet bare at man ikke benytter barnehage. Man kan faktisk motta kontantstøtte mens man jobber.
Hvis man velger å gå hjemme for å motta den lille summen kontantstøtten utgjør er man NØDT til å motta en annen form for inntekt i tillegg (enten via partner, eller offentlig støtte). Jeg kan ikke se for meg noen som overlever flere år på KS...