|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ekvilist
|
Sv: Baby Bjørn bæresele, skadelig?
Ditto. Av det jeg har lest opp igjennom (ikke så veldig mye i grunn) så snakkes det svært negativt grensende til ampert om BayBjörn og svært positivt om slynger og sjal. Men de få gangene jeg har hørt/lest om fysioterapeuter og folk med fagkompetanse som uttaler seg, så virker de ikke spesielt gira på sjalbæring. Og da snakker vi om barnas behov ikke de voksne.
|
|
|
#2 |
|
Audacious
|
Det synes jeg er litt pussig, ettersom jeg har lest artikler med fagfolk i WHO som anbefaler sjalbæring og andre typer bæring hvor barnets hofter er i "froskestilling" fordi det er heldig for hofteleddenes utvikling. Jeg har ikke noen lenke nå, men jeg satte meg ganske grundig inn i dette i 2005. BabyBjörn kommer vel med egne anbefalinger ifht. hvor små barna kan være, hvor lenge av gangen man kan bære osv. som tyder på at det ikke er like optimalt med ubegrenset bæring?
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det synes jeg var veldig rart. De fleste uttalelsene jeg har sett fra fagfolk skiller ikke på typen bæreredskap, men der de gjør det synes jeg det stort sett går på at barn kan sitte lengre i sjal eller annet bæreutstyr som gir en ergonomisk god sittestilling enn i bæreseler som er smale i skrittet. Babybjörn har vel en advarsel om at barn ikke bør bæres i den lengre enn 20-30 minutter, så vidt jeg husker. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, i hvert fall ikke pr. i dag:
|
|
|
#5 |
|
Audacious
|
Sv: Baby Bjørn bæresele, skadelig?Veronal, på de gamle utgavene så sto det det. Jeg tror ikke at det er skadelig å bære i BB, med måte, men jeg tror annet bæretøy kan være bedre.
2001&2005 Sist redigert av Acsa : 06-06-09 kl 21:13. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
På vei
Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?Prøv å henge en halvtime etter skrittet selv, og sammenlikn med en halvtime hvor man sitter med støtte til både rompe og lår. Hva er mest behagelig? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
blant fjord og fossevell
|
Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?Bæring i alternativt bæretøy sies og kunne suplere bruken av pute hos barn med hofteleddsdysplasi, jeg vil derfor tenke at sittestillingen er bra for andre barn også. I Afrika blir barna båret mye i denne stillingen og der er denne sykdommen svært skjelden. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?
Er ikke setning nr. 2 en forklaring på setning nr. 1? Hvis man i det hele tatt skal komme med påstander om at noe er skadelig, så må det jo kunne dokumenteres. |
|
|
|
#9 |
|
blant fjord og fossevell
|
Jeg kjenner mange menn som bærer i alternativt bæretøy og mange menn som foretrekker det fremfor babybjørn. Jeg ser ikke problemet når det finne så mange flotte og maskuline bæretøy. Pappaen til vesla hadde eget sjal han som var litt mer maskulin i fargen.
Klart det er vanskelig å dokumentere, barn er ikke et forsøkseksperiment. Bæring i babybjørn / alternative bæretøy er for nytt til å kunne sette noe empiri bak hvorvidt det er skadelig eller ei.
|
|
|
|
#10 |
|
På vei
Ja nettopp, og derfor er det ikke så mange "bærere" som påstår at BabyBjørn er skadelig. De som har satt seg litt inn i temaet, vet at det finnes lite/ingen dokumentasjon på at BabyBjørn er skadelig. Man kunne jo ellers i sin iver med å fronte ergonomisk riktig bæretøy slengt ut påstander om at BabyBjørn er skadelig, men det er de fleste altså obs på at man ikke bør gjøre. Det var mitt poeng. Det man derimot kan hevde, er at BabyBjørn ikke er optimal. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Audacious
|
Jeg må sitere deg igjen, jeg, for jeg ble gående og irritere meg over dette utsagnet.
|
|
|
#12 |
|
Ekvilist
|
Det jeg siktet til med med det siterte var at svært mange er misfornøyd med å bære med Babybjörn, fordi de får vondt i skuldrene. At min kommentar i forhold til hva jeg har fått med meg fra fagpersonell i diverse diskusjoner og blader kun har tatt for seg ergonomien i forhold til barnet. Ikke noe mer skummelt enn det. Slutt å tillegge meg meninger jeg ikke har ytret og heller ikke tenkt. Ærlig talt.
|
|
|
#13 |
|
Audacious
|
Sv: Baby Bjørn bæresele, skadelig?Irma - Jeg sa hva det hørtes ut som du mente - og håpet på en oppklaring av den typen du nå kom med. Å tillegge deg meninger du ikke har ytret er ikke noe jeg har for vane - slutt å få det til å høres ut som jeg gjør dette daglig.
|
|
|
#14 |
|
Ekvilist
|
Beklager, det var ikke meningen å gi inntrykk av at du har for vane å gjøre det.
|
|
|
#15 |
|
Bedreviter
|
Da skjønner ikke jeg hvordan du/andre bruker BB? Sitter virkelig noen unger løst i den? Da vi brukte det til Frøkna, var den stram nok til å støtte hele overkroppen hennes inntil min kropp, slik at hun ble holdt fast langs hele ryggen. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?Teo, det er ikke støtten oppover ryggen på barnet som avgjør komforten, når barnet blir hengende med bena nedover, blir all vekten fra barnet på dens hofter og rygg. Når det sitter i mei tai/sjal/ergo, kommer knærne høyere opp enn hoftene, og barnets vekt blir fordelt over større deler av kroppen.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|