Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?
Jeg synes det er vanskelig å svare på dette fordi det er enorme variasjoner både i offentlig og privat sektor. Det er klart mange offentlig ansatte er underbetalte, dessverre, men mannen min, f.eks., gikk opp over 100 000 i lønn når han nå gikk over fra privat næringsliv til en statlig virksomhet. Jeg må innrømme at jeg ser fram til mer familievennlige arbeidsbetingelser i tillegg, for det har de definitivt i hans nye jobb: mer forutsigbare arbeidsdager, sommertid, kortere arbeidstid også i vinterhalvåret, overtidskompensasjon mm.
Jeg jobber i det private, har like lang utdanning som mannen og tjener 300 000 mindre (og enda er min lønn relativt høy til kultursektoren å være). Vi brukte et departement som utgangspunkt da vi skulle redefinere arbeidsbetingelsene våre i fjor, og var da så heldige at vi kunne kopiere en del goder: sommertid, kortere arbeidsdager i "vintertiden" enn før, mulighet for å bruke én arbeidstime i uka til trening for å nevne noe. Det er også relativt generøs kompensasjon for pålagt overtid, vil jeg si.
Sist redigert av Bluen : 05-06-09 kl 19:54.
|