Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Nå synes jeg du er direkte nedlatende overfor mennesker med allergi og astma. Det å drikke alkohol er faktisk styrt av et valg.
Jeg har en innstilling til alkoholisme som en sykdom. Mitt alkoholforbruk er uten tvil styrt og jeg har et valg, jeg er ikke like overbevist om at rusmisbrukere har et like tydelig valg bestandig. (Men det er mange og glidende overganger)
Folk med allergier har jo også et valg om hvor de vil bo feks. Jeg og mannen min har vurdert (men ikke gjenneomført) å ha årlige sydenturer med ungene fordi de er så plaget med huden når lufta blir kald og tørr. Ungene kan selvfølgelig ikke velge hudtype, men vi som foreldre kan velge hva vi skal gjøre. Jeg vil jo tro at vårt valg i den situasjonen (reise til syden eller ikke på vinteren) er mer reelt enn om en som er alkoholiker kan velge bort den neste drinken. Jeg vil jo si at folk som har kraftig asma og kan få pusteproblemer på fly, er nærmere den første problemstillingen enn den andre.