Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Røyker dere i folkemengder?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-09, 13:34   #181
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Røyker dere i folkemengder?

Jeg er fanatisk når det kommer til røyk. Men jeg er også pysete, og tør ikke si noe om noens røyk plager meg. Så da blir det egentlig mitt eget problem vil noen kanskje mene.
Jeg blir skikkelig sur om noen stiller seg rett inntil meg og røyker så røyket legger seg som et teppe rundt hodet mitt. Noen ganger lurer jeg på om vedkommende ville syntes det var greit om jeg sto og drakk alkohol og tømte alkohol i munnen på vedkommende. Ja, en barnslig tanke, men jeg blir nå litt sur der jeg står. Og en del røykere syns jeg er VEL opptatt av at de har rett til å røyke hvor enn det skal være utendørs.
Jeg mener rett og slett at noe som er bevist så skadelig for andre bør nytes et sted der det ikke volder noen skade. Og det stedet er i alle fall ikke utenfor døra på kjpesenteret, eller i busskuret.

Gammel 01-06-09, 15:15   #182
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Man kan be folk stumpe også.

Selvsagt kan man det, men det føles ikke veldig behagelig å gjøre det. Man kan til og med få huden full av sånt, selv om man spør pent.
Og så syns jeg faktisk at man som røyker bør klare å tenke såpass langt selv. Noen er flinke, men min erfaring er at de er i mindretall.

Gammel 01-06-09, 15:55   #183
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Selvsagt kan man det, men det føles ikke veldig behagelig å gjøre det. Man kan til og med få huden full av sånt, selv om man spør pent.
Og så syns jeg faktisk at man som røyker bør klare å tenke såpass langt selv. Noen er flinke, men min erfaring er at de er i mindretall.

Eh...kan du dokumentere denne påstanden, Safran?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 15:57   #184
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det kan man forsåvidt gjøre etter noen pils også. Men, ta arenakonserteksempelet da, er man virkelig hensynsløs om man tenner en røyk på publikumsområdet? Nå snakker jeg ikke om i klynga rett ved scenen, men lenger bak hvor folk står mer spredt? Det er ikke barn i nærheten, og jeg har på en måte gått ut i fra at voksne sier i fra om det er allergi eller noe sånt.

Jeg syns ikke det. Jeg ser absolutt at det er kurante settinger å røyke i.

Gammel 01-06-09, 16:06   #185
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Man trenger ikke dokumentere en opplevd erfaring. Hun påstår jo ikke noe som helst.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 16:36   #186
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Dokumentere min erfaring? Skal du ta igjen fra den andre tråden hvor du kom med påstander om hvordan ting er?

Gammel 01-06-09, 17:56   #187
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Nei, det syns jeg ikke. Men syns det er naturlig at man går bort fra den tette mengden, ja.

Ja enig. Jeg synes det er ille når man tenner opp en røyk midt i klynger med folk, enten det er på konsert eller whatever. Det er ikke utelukkende snakk om allergi her, men det å sitte i tobakksrøyk er faktisk ubehagelig for de aller fleste. Og det synes jeg folk kan få slippe.

Gammel 01-06-09, 19:07   #188
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Man skal være svært forsiktig med å påføre sine egen moral/prioriteringer/livssyn på andre. Mennesker som ikke evner å se saken fra en annens side og som ikke greier å respektere pasientenes ønsker (selv om det ikke er en selvfølge at det alltid er mulig å etterfølge dem) er helsevesenets svøpe. Jeg har sett grove overtramp gjort ovenfor pasienter med akkurat denne argumentasjonen.

Dette er jeg veldig enig i.
Mine erfaringer har vært som følger:
Medisinsk avdeling:
Pasienten følges kun ut dersom det er kapasitet til det. Ellers er det pårørende som gjør det. Det røykes utendørs et godt stykke vekk fra inngangspartiet. Ellers tilbys det røykeplaster og lignende.

Psykiatrisk avdeling:
Pasientene har egen røykeplass ute på røykeveranda eller lignende. Er pasienten beltelagt og derfor må røyke inne, ringes sikkerhetsansvarlig slik at brannalarmen kobles ut på det aktuelle rommet i noen minutter. Røyken demper ofte behovet for medikamenter mot angst og uro. Har vi kapasitet, går gjerne en pleier på butikken og kjøper røyk for pasienten dersom denne ber om det.

Skjermet avdeling for demente:
Jeg sørget daglig for at en dement dame i 90-årene fikk sin faste røyk etter middagen på rommet sitt, med røykeforkle, tilsyn og lufting. Også her var det forskjell på behovet for beroligende medikamenter. Samt at det var tydelig at dette var noe vedkommende satte stor pris på.

Dette er selvsagt unntak man gjør etter en helhetsvurdering.

Det jeg har større problemer med er kolleger som ser ut til å gi blanke i forbudet mot å røyke på arbeidsplassen i arbeidstiden.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:33   #189
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Da eg gjekk på høgskule, stimla røykarane seg saman like utanfor inngangspartia (ja, fleirtal) sånn at me måtte gå i sikksakk for å komme inn. Ingen mulighet til å komme seg inn i bygget utan å bli eksponert for røyk.

På same høgskule vart det i ein periode røyka i ammerommet

Dette var i Trondheim btw. Eg har fått spørsmål om det var i Bergen eller i Sogndal, men det var altså i Trondheim.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:44.