Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Røyker dere i folkemengder?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-09, 08:14   #161
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Røyker dere i folkemengder?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Du om det. Å hjelpe noen til å kutte ut sjiten er langt bedre enn å fortsette å servere dem faenskapet. Livskvaliteten vil uten tvil bli bedre hvis man dropper røyken.

Dette er et klassisk tilfelle av at du enten ikke ser forskjell på deg selv og andre. For det er ikke sikkert at det som øker din livskvalitet vil øke en annens livskvalitet. En som har røyket nesten hele livet og ligger for døden vil nok stort sett i alle sammenhenger føle det smertefullt om noen utenfra skal tvinge frem et røykeslutt og vil på ingen måte ha noen som helst glede eller økt livskvalitet av dette. Tvert imot.

Dessuten - hadde det vært sånn at man kan påtvinge andre kutt i usunne vaner fra samfunnets side også fikk de det bedre så hadde vi neppe hatt røykeproblem, alkoholproblem, narkotika osv å slite med. Du må forstå at for å oppnå økt livskvalitet gjennom røykeslutt så må man ta valget om å slutte selv - ikke bare avskjæres fra tilgangen på det man er avhengig av.

Eller så er det du skriver feil, og du mener ikke livskvalitet men helse. Som jo er noe annet i denne sammenhengen.

Det er mange, mange, mange pasienter som ligger for døden hvor røyekutt neppe vil bety en damned shit for helsa deres. For noen kan det til og med kanskje bli verre? Jeg ser for meg at en med et hjerte som ikke tåler stress ikke har helt godt av å kutte røyken?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Håper virkelig det blir totalt røykeforbud på konserter en dag. Jeg orker ikke gå på en eneste utendørs konsert til før det skjer ... Med mindre det er Rammstein, da skal jeg heller holde ut.

Det er nettopp det. Jeg tenker noen ganger at dette med røyk er det blitt litt mye fokus rundt. Og man blander noen ganger kort.

Det er betydelig forskjell - mener jeg - på en allergiker som blir syk av røyk og på en person som ikke synes røyk lukter godt. Og jeg tror faktisk ikke det er heldig at de som ikke synes røyk lukter godt skaper bilde av at de er allergiske. Det vil kanskje medføre at man ikke tar de med allergi tilstrekkelig på alvor fordi man ikke ser forskjell på dem og på dem som irriterer seg over røyk fordi de finner det ubehagelig.

For en allergiker kan røyk og parfyme være sykdomsfremkallende eller i verste fall dødelig. Det er meget alvorlig og det skjønner alle. Men for en som ikke liker lukten av røyk og ikke vil utsettes for kreftrisiko gjennom passiv røyking så blir røykemotstanden på ett eller annet nivå seende useriøs ut. Man får rett og slett ikke lungekreft av passiv røyking i 17. mai tog. Man kan synes det er ubehagelig osv. Det er jeg helt enig i. Men etter min erfaring er det en del personer som hyler såpass høyt om røyk og hvor grusomt det er som snarere bidrar til å skape en trassig reaksjon tilbake enn til å skape forståelse og løsninger.

Det er en grunn til at det er lov å røyke utndørs. Og det er at det ikke medfører skade for de aller fleste av menneskene rundt. Det er ikke sikkert at det lukter godt eller at det settes pris på. (For å si det forsiktig) Men det er altså overhodet ikke farlig. For andre enn de mest utsatte allergikerne. Og disse skal tas på større alvor mener jeg - og da bør diskusjonen helst ha et såpass saklig nivå med såpass lite hysteri at disse blir synlige og kommer frem.

Og den bør også omhandle pargyme som er akkurat like belastende. Minner om nevnte Skvett som alltid sitter ved midtgangen når hun flyr for at personalet skal komme lettere til med oksygenmaske til henne...

Når det gjelder røyking utenfor dørene til ulike steder så er det unødvendig ja. Men samtidig er det et designproblem. Det er ikke noe sted avsatt til å røyke og det er ved dørene askebegerinnretningene står. Dermed blir det naturlig å stoppe opp og røyke der da. Setter man opp et dedikert sted for røykere litt lenger bort og flytter askebegrene dit så trasker røykerne gjerne etter. Ihvertfall viste det seg slik på min arbeidsplass.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 08:31   #162
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jada, jeg har ikke peiling og ser ikke lenger enn min egen nesetipp og sånn. Men bare sånn liten åpplysning helt til slutt; helse og livskvalitet henger faktisk sammen - bare se i den andre tråden, der vil man gjøre slutt på alt pga helsa.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 08:32   #163
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det var ikke meg.

Ikke meg heller, jeg hadde nok kommet opp med noe langt mer syrlig og sarkastisk enn det der.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 12:44   #164
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Håper virkelig det blir totalt røykeforbud på konserter en dag. Jeg orker ikke gå på en eneste utendørs konsert til før det skjer ... Med mindre det er Rammstein, da skal jeg heller holde ut.

Tenker du totalt røykeforbud da? Over hele arenaen? For alle som jobber også? Tilreisende crew som er vant til hakket mer liberale røykelover?

Ain't gonna happen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 12:47   #165
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet det ikke kommer til å skje, jeg bare drømmer. Men nei, jeg tenkte mer på under selve konserten (for publikum), når folk står som sild i tønne foran scenen. Jeg fikk brennehull i klærne sist jeg var på konsert, det er jo rett og slett farlig å stå der med røyk i håndå.

Gammel 01-06-09, 12:58   #166
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan be folk stumpe også.

Gammel 01-06-09, 13:00   #167
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hvorfor i all verden skal man det når man kan starte x-antall hysteriske tråder om røyking etterpå og få masse positiv feedback?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 13:03   #168
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har jeg faktisk aldri opplevd at har fungert. Ei heller at folk har gått ut av busskur o.l. Min personlige erfaring er at de som tar hensyn, gjør det. De andre driter i det, også henvendelser om å bli tatt hensyn til.

Gammel 01-06-09, 13:05   #169
Frantzen
Passiv

Standard

Det har jeg faktisk aldri opplevd at har fungert. Ei heller at folk har gått ut av busskur o.l. Min personlige erfaring er at de som tar hensyn, gjør det. De andre driter i det, også henvendelser om å bli tatt hensyn til.

Dette er stort sett min erfaring også. Og om det blir tatt hensyn så himles det med øynene (noe jeg er stygt redd for har sammenheng med det Smilefjes skriver over).

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 13:07   #170
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Hvis jeg hadde stått på en konsert i publikumsområdet, hadde jeg ikke først og fremst tenkt over at "her er det sikkert noen som er allergiske mot røyk, så her kan jeg ikke røyke". Arenakonserter er et veldig vanlig sted å røyke. Ergo kunne jeg fort vært en sånn egosentrisk jævel som fyrer opp i nærheten av Iset, for eksempel. Hvis da Iset kommer og spør om jeg kan stumpe eller flytte meg hadde jeg gjort en av de to. (Eventuelt også tenkt "hvorfor flytter ikke du deg?", men jeg hadde ikke sagt det eller vært uhøflig. Promise. )

Gammel 01-06-09, 13:08   #171
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg har forresten også bedt folk om å stumpe selv, og pekt på ungene mine. De har gjort det, og bedt om unnskyldning. På fotballkamp, that is.

Gammel 01-06-09, 13:09   #172
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg har forresten også bedt folk om å stumpe selv, og pekt på ungene mine. De har gjort det, og bedt om unnskyldning. På fotballkamp, that is.

Ja, jeg tror det er mye lettere å få forståelse for at man ikke skal røyke rundt barn enn rundt voksne.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 13:12   #173
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller som en sa til meg på et busstopp her for et års tid siden; hvorfor skulle jeg bry meg om deg? Du er jo ikke gravid eller noe.

Gammel 01-06-09, 13:18   #174
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Ja, jeg tror det er mye lettere å få forståelse for at man ikke skal røyke rundt barn enn rundt voksne.

Forsåvidt godt poeng, men jeg skjønner ikke at det kan være en så stor andel røykere som gir faen i å vise hensyn til voksne hvis de blir høflig oppfordret.

Gammel 01-06-09, 13:21   #175
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lurer på om denne sangen egentlig handler om sigaretter?

Ohne dich kann ich nicht sein
Ohne dich
Mit dir bin ich auch allein
Ohne dich
Ohne dich zähl ich die Stunden ohne dich
Mit dir stehen die Sekunden
Lohnen nicht ohne dich

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dette er et klassisk tilfelle av at du enten ikke ser forskjell på deg selv og andre. For det er ikke sikkert at det som øker din livskvalitet vil øke en annens livskvalitet. En som har røyket nesten hele livet og ligger for døden vil nok stort sett i alle sammenhenger føle det smertefullt om noen utenfra skal tvinge frem et røykeslutt og vil på ingen måte ha noen som helst glede eller økt livskvalitet av dette. Tvert imot.

Dessuten - hadde det vært sånn at man kan påtvinge andre kutt i usunne vaner fra samfunnets side også fikk de det bedre så hadde vi neppe hatt røykeproblem, alkoholproblem, narkotika osv å slite med. Du må forstå at for å oppnå økt livskvalitet gjennom røykeslutt så må man ta valget om å slutte selv - ikke bare avskjæres fra tilgangen på det man er avhengig av.

Eller så er det du skriver feil, og du mener ikke livskvalitet men helse. Som jo er noe annet i denne sammenhengen.

Det er mange, mange, mange pasienter som ligger for døden hvor røyekutt neppe vil bety en damned shit for helsa deres. For noen kan det til og med kanskje bli verre? Jeg ser for meg at en med et hjerte som ikke tåler stress ikke har helt godt av å kutte røyken?

Veldig, veldig enig med Smilefjes her.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ikke meg heller, jeg hadde nok kommet opp med noe langt mer syrlig og sarkastisk enn det der.

Ikke deg heller, nei.

(Første gang jeg har ledd høyt av en rødprikkekommentar.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 13:22   #176
Frantzen
Passiv

Standard

Forsåvidt godt poeng, men jeg skjønner ikke at det kan være en så stor andel røykere som gir faen i å vise hensyn til voksne hvis de blir høflig oppfordret.

Det er ikke sikkert at det er det heller, men jeg har møtt flere av dem ihverftall. Og har også hørt folk akke og ojje seg over at de er blitt bedt om å stumpe røyken. Selvfølgelig vet jeg også om folk som tar hensyn uten å mukke - og jeg tror de blir flere og flere etterhvert. Røykeloven har skapt en annen holdning hos mange, har jeg inntrykk av.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 13:24   #177
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Det er ikke sikkert at det er det heller, men jeg har møtt flere av dem ihverftall. Og har også hørt folk akke og ojje seg over at de er blitt bedt om å stumpe røyken. Selvfølgelig vet jeg også om folk som tar hensyn uten å mukke - og jeg tror de blir flere og flere etterhvert. Røykeloven har skapt en annen holdning hos mange, har jeg inntrykk av.

Urk. Håpløse mennesker.

Gammel 01-06-09, 13:24   #178
Frantzen
Passiv

Standard

Forresten så legger jeg nok til grunn at det å ta hensyn faktisk innebærer at man gjør det før man blir bedt om det. At røykere ser an situasjonen. Ihvertfall når man er edru.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 13:27   #179
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Forresten så legger jeg nok til grunn at det å ta hensyn faktisk innebærer at man gjør det før man blir bedt om det. At røykere ser an situasjonen. Ihvertfall når man er edru.

Det kan man forsåvidt gjøre etter noen pils også. Men, ta arenakonserteksempelet da, er man virkelig hensynsløs om man tenner en røyk på publikumsområdet? Nå snakker jeg ikke om i klynga rett ved scenen, men lenger bak hvor folk står mer spredt? Det er ikke barn i nærheten, og jeg har på en måte gått ut i fra at voksne sier i fra om det er allergi eller noe sånt.

Gammel 01-06-09, 13:28   #180
Frantzen
Passiv

Standard

Det kan man forsåvidt gjøre etter noen pils også. Men, ta arenakonserteksempelet da, er man virkelig hensynsløs om man tenner en røyk på publikumsområdet? Nå snakker jeg ikke om i klynga rett ved scenen, men lenger bak hvor folk står mer spredt? Det er ikke barn i nærheten, og jeg har på en måte gått ut i fra at voksne sier i fra om det er allergi eller noe sånt.

Nei, det syns jeg ikke. Men syns det er naturlig at man går bort fra den tette mengden, ja.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:27.