Sv: Stor barnebursdag, trenger litt hjelp ...
Vi har hatt "utebursdag" flere år på rad- og har invitert alle i klassen/hele avdelingen i bhg + ymse nabounger...
Ifjor hentet sambo og jeg hele klassen (30 unger !!) rett etter skoletid (før sfo) og da startet jeg med en liten peptalk om at vi var bare to voksne, at vi trengte litt hjelp av barna (f eks ikke gjemme seg hvis man var lei seg), gikk raskt igjennom litt regler for hagen: vi har mange hull i hekken, men naboene ventet ikke besøk av bursdagsbarn og sånn, at vi lot være å klatre i de 2-3 frukttrærne som vi har, og oppfordringer om at de måtte være greie og hjelpe hverandre. Vi hadde dekket langbord i hagen, satt ut ketchup- og sennepflasker og ferdigblandet saft i store brusflasker, og ungene hjalp hverandre som bare det!!!Vi hadde bursdag i over 3 timer, og svært få konflikter mellom barna, ingen sure naboer og kjempefornøyd bursdagsjente.
Vi hadde også laget en liten plan om noen fellesleker, ala blindebukk, gjemsel, rødt og grønt lys, "hvem er under teppet" med digert dynetrekk på gresset, puljevis trampolinehopping og frilek for de som ville det...
Stiv heks, doktorsisten, boksen-går er også sånt som kan slå an.
Vannspreder, bading/vannkrig har vi også prøvd og stemninga har steget en del under sånne aktiviteter også.
Av mat har jeg også stekt pannekaker (laget røra litt grovere med havregryn og ymse grovere melslag) og lagt de i ildfast form og holdt de varme med alu-folie.
Pizzasnurrer, pølser, fiskepinner i hamburgerbrød er også lettvint.
Godteposer har jeg sterke prinsipper mot, så de har jeg alltid droppa. De får spise når de er i bursdag, men så er det også over når de går.