|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!
Enig med Kanne her, og som Chanett også sier er dette et interessant spørsmål.
![]() |
#42 |
kan tilsettes alkohol
|
Og bør man da klage over det? Til eventuelt hvem er det greit / ikke greit å klage over det til? Er det greit å kalle seg selv fattig fordi man ikke kan dra til London og shoppe? Hva er egentlig å klage?
![]() |
#43 |
Mother of Dragons
|
Det er jo dette med absolutt og relativ fattigdom som kan være relevant her. Det er vel en kjent sak at barn som er relativt fattige (altså de har nok mat og klær, men får for eksempel ikke vært med på sosiale aktiviteter med venner) kan få sosiale problemer.
![]() |
#44 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!Jeg har lite og jeg føler meg rik. :deler:
![]() |
#45 |
Erfaren
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!Jeg er ikke fordomsfull når jeg jeg lager denne tråden. Jeg ser bare og høre på denne personen daglig. Som klager over hvor ille hun har det, kanskje det er dumt av meg og skrive slik jeg gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Mother of Dragons
|
Nå fikk du sjansen til å gå vekk fra en personlig historie som ingen andre har noe forutsetninger for å forstå. Jeg skjønner det er irriterende for deg, men la det ligge nå foreslår jeg.
![]() |
#47 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
Det skal jeg prøve og gjøre neste gang. Men jeg synest det også er vanskelig og skrive generellt om slikt som dette. Jeg høre jo på det hele tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Borte
|
![]() Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!I vårt samfunn hvor de aller, aller fleste får dekket primærbehov som mat, klær og bolig, så forstår jeg at noen ser på seg selv som fattig når de har vesentlig mindre midler enn det som er standard i den øvrige befolkningen. Å være ung og uføretrygdet gir en forutsigbarhet i økonomien langt inn i fremtiden, og det er ikke så rart at det føles håpløst å se at man alltid vil måtte forsake goder som er ansett som luksusgoder, men som allmennheten likevel for en stor del har tilgang på. Som for eksempel en impulskjøpt kjole, ny TV hvis den gamle ryker eller en etterlengtet ferietur. Og det vil også legge begrensninger på det sosiale liv at man ikke har økonomisk anledning til å delta på noe som koster penger eller til å invitere noen på spontant besøk etc. Det sosiale er nesten det verste siden det er en viktig forutsetning for å delta i samfunnet at man har et sosialt nettverk.
![]() |
#49 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
Jeg lover jeg skal holde meg saklig fra dette av. Se vekk i fra det jeg skrev over. Jeg hadde bare en episode med denne personen som fikke begere til og renne litt over. Unskyld for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Mother of Dragons
|
Men da kan du jo tenke etter akkurat hva det er som er irriterende. Er det at noen har egentlig nok penger men er utakknemlige? Er det at det er irriterende med folk som ikke greier å se det positive i ting? Eller er det irriterende fordi folk ikke har perspektiv her i landet lenger på hva som er trist og leit. Eller er det at vi har hatt det for godt for lenge. (Dette er ledende, men viktige spørsmål. :knegg) Og diskutere ut fra det. Du trenger ikke å nevne hun du kjenner i det hele tatt.
![]() |
#51 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!Men hva er luksusgoder, det variere fra peson til person. Jeg synest når man har til mer en mat, hus og klær, at man har det gangske godt. Når man kan kjøpe med av det man trenger, gå ut og spise, konserter, kinor ol. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Epikur
|
![]() Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!Alt er relativt.
![]() |
#53 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
Om det er ledende spørsmål, ja kankje det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Mother of Dragons
|
Jeg tror de fleste av oss har noe som er litt luksus og som gjør at dersom man ikke har råd til det, så føler man seg fattig. Da jeg studerte medisin hadde jeg kjempedårlig råd en stund, jeg fikk ikke studielån og jobbet ved siden av medisin nok til å betale studielån og litt til å leve av. Men tegneserier hadde jeg råd til, det var en ting som jeg bare måtte ha. Det er jo noe som mange hadde syntes var fullstendig unødvendig selvfølgelig, men det spiller ingen rolle, jeg tror at så lenge man har bittelitt rom for å prioritere litt og bruke noe på litt luksus så føler man seg ikke fattig.
![]() |
#55 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
Jeg antar ikke, jeg får jo stadig vekk høre om økomomin til dette menneske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!Jeg ønsker også at du skal korrekturlese. Sånn når du først driver og hører på folk.
![]() |
#57 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
Det tror jeg også, det handler ikke altid om kroner og øre. Men når han har et stort spillerom når det kommer til litt luksus. Da blir det feil og kalle seg fattig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
VeloppDragen
|
Hvorfor hører du på henne hver dag, hvis hun irriterer deg sånn?
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
Fordi man ikke altid har noe valg. Det går ikke ann og kutte ut pesonen heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|