Sv: Dødshjelp
Jeg er sterkt imponert over Pappalille som tør å fortelle sin historie for oss. Hun er et godt eksempel på hvor farlig det er å åpne for aktiv dødshjelp.
Jeg er imot alle aktive måter å ta andres liv på, enten det er aktiv dødshjelp, dødsstraff eller abort. Vi har ikke rett til å bestemme hvem som skal leve eller død, det er det bare en som kan.
Når man tar bort religion, er jeg uansett imot det. Man beveger seg inn i en gråsone hvor det blir veldig utydelige grenser for hvem dette skal gjelde. Og husk at selv om at noen har fått beskjed om at de ikke har lenge igjen å leve, kan det komme ny forskning som gir nye behandlingsmetoder som kan redde liv man trodde var fortapt. Dessuten så er jeg sikker på at hvis man først åpner for dødsstraff, og bare for en begrenset gruppe, vil det fort komme andre som mener de også burde kvalifisere for dødsstraff. Tårevåte artikler vil stå i Se og Hør, Her & Nå, Vg og Dagbladet. TV2 vil lage program om disse uheldige personene som så gjerne vil dø, men ikke kvalifiserer for aktiv dødshjelp. Kanskje det er noen som har blitt lamme fra hals til tå, og kanskje til og med ikke klarer å kommunisere med annet enn en datamaskin. Kanskje det er noen som har fått et autistisk barn som er så borte at man ikke når gjennom til han/hun i det hele tatt og ser ut til å være helt borte. Kanskje det vil være et annet barn som har fått beskjed om at har en genfeil, som medfører at barnet vil bare leve et par år. Åpner man fort opp for litt, kan det fort bli sånn som i Nederland.
Som noen skriver her inne, så kan innføring av aktiv dødshjelp, føre til at mange vil føle seg presset til å be om aktiv dødshjelp - f.eks. hvis det medfører at tre sengeplasser for kreftsyke blir ledige. Eller kanskje de kan donere bort friske organer som kan redde 10 menneskeliv. Kanskje man føler seg som en belastning. Man ser at de pårørende har det vondt, og man tenker at man burde få aktiv dødshjelp for å spare dem lidelsen.
Ja, jeg kan være enige i at enkelte fortjener å få slippe. Men siden gråsonen er såpass stor, og dette kan bli et såpass vanskelig dilemma, synes jeg alene er god nok grunn til å ikke innføre dette. Og hva med legene som skal utføre dette? Skal vi tvinge dem til å gjøre det? Skal vi tvinge dem til å ta andres liv mot deres vilje?
Jeg er skremt over å se at det er så mange som støtter FRP's utspill. Jeg trodde at dette ville være noe som ville medføre at FRP ville miste stemmer. Men når jeg ser at det til og med er folk her inne som støtter forslaget, er det nok mange på landsbasis.