Sv: Æresdrap på norsk
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Det som argumenteres her er vel at det er store likhetstrekk mellom partnerdrap i alle kulturer.
Nemlig. Og selv om det er forskjellig grad av akseptanse for partnerdrap i forskjellige samfunn, så har ikke de etnisk norske mennene som gjør dette, det spøtt bedre eller mer høyverdige motiver enn de som gjør partnerdrap/æresdrap i andre kulturer.
Og det er det som er poenget når man ønsker å påpeke likhetene. Når æresdrap blir omtalt så blir det omtalt helt riktig i media, det blir omtalt som en avskyelig handling som det ikke finnes noen unnskyldning for. Når det gjelder partnerdrap gjort av etnisk norske menn så er ordlyden ganske mye mer unnskyldende, selv om samfunnet som sådan har en offisiell holdning på at dette ikke er akseptabelt.
Og jeg kan for pokker ikke fatte hvorfor det skal være sånn at når en kurdisk kvinne blir drept av eksen sin så er all sympati for henne uansett hva hun har gjort og om hun har vært "vanskelig". Jeg synes det er helt riktig at det skal være sånn, ikke misforstå meg på det. Men når en norsk kvinne blir drept så lar man naboer komme til i media for å fortelle at hun har vært slem og har gjort sin drapsmann til offer. Jeg, som norsk kvinne er rasende over at dersom mannen min og jeg kommer i en konflikt og han klikker og tar livet av meg så skal jeg få skyld for det. Og jeg er rasende over at han i så fall skulle bli noe som helst offer.
Og jeg kan heller ikke fatte og begripe disse bitre og sure mennene man ser skriver på nettet kan la seg bli så kvinnefiendtlige og inkonsekvente at når man påpeker denne urettferdigheten så blir man jammen meg anklaget for å forsvare æresdrap.