|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
By the Sea
|
Sv: Er noen mennesker født onde?Mennesket er grunnleggende godt.
|
|
|
#2 |
|
Ustabil
|
Sv: Er noen mennesker født onde?
Jeg er på prinsippielt grunnlag uenig. Det vil si jeg anser ikke at motsatsen her er at mennesket er født ondt, men at mennesket er født egoistisk. Født til å overleve. Det å være god og empatisk og hensynsfull er noe vi lærer som en overlevelsesstrategi, fordi den gir oss fordeler og gjør det lettere for oss å overleve. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Live and let live
|
Jeg mener at de som mener at man ikke skal grensesette barna sine i ungdomstiden svikter virkelig sterkt i jobben sin. Ungdomstiden er like viktig som tidligere. Barn slutter ikke å være barn fordi om de skal øve seg på å stå mer på egne bein. Vi voksne skal være sikkerhetsnettet deres, og vi har plikt til å se barna våre og gi dem de rammene, grensene og konsekvensene som de trenger også i ungdomstiden. Når jeg snakker om oppvekst og barndom snakker jeg om barn fra fødsel til 18 år. Og jeg går også ut i fra at når man blir 18 år, så bør man være en del av et samfunn og et nettverk som gir tilbakemeldinger på de handlingene en gjør.
|
|
|
#4 |
|
By the Sea
|
Du tror ikke menneskenaturen er mer sammensatt enn som så?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|