Sv: Er noen mennesker født onde?
Opprinnelig lagt inn av Apple, her.
Huff og huff. Jeg klarer visst ikke å gjøre meg forstått.
1. Nei, det er ikke det jeg sier.
2. Jeg mente ikke å se bak handlingene i Baneheia-saken, jeg bare nevnte dem for å gi et eksempel på en ond handling. Jeg vet ikke, og tror ikke noe som helst om det dømtes oppvekst eller medfødt ondskap for den saks skyld.
Jeg kunne også tatt et helt annet eksempel, for den saks skyld. Poenget er at idet man sier at enkelte er født onde, så må vi nødvendigvis ha små onde barn rundt oss. Må vi ikke?
Og når du etterspør hvordan folk kan begå de mest grusomme ting når de har hatt det greit i livet, så er mine umiddelbare tanker (og jeg har forsøkt å si noe om det fra før):
1. De kan ha en organisk skade i hjernen som gjør at de har hatt behov som omgivelsene ikke har greid å følge opp. Regler som har vært uterket til søsknene uten denne skaden har vært ødeleggende for den med skaden. Tilpasninger er ikke gjort. Osv.
2. Noen er kanskje født med egenskaper og temperament som ikke har tillatt stor variasjon i forhold til barneoppdragelse. Det handler ikke om at foreldre, skole osv har gitt beng, men de har ikke evnet å gi det dette barnet hadde behov for.
3. Det kan alltid ligge forhold - typisk tabubelagte forhold - som vi ikke kjenner til.
|