|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Shake it out!
|
Sv: Er noen mennesker født onde?
Jeg tror heller ikke at man fødes 100% like, jeg tror også at man har et utgangspunkt. Men jeg tror ikke at noen mennesker er født onde. Jeg tror enten at de må ha en medfødt hjerneskade - kall det gjerne personlighetsavvik, eller at de har opplevd ting i oppveksten.
|
|
|
#2 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kommer vel an på hvordan du definerer ondskap. Jeg tenker på det med utgangspunkt i handlingene. Og da er det det samme om det er en hjerneskade eller "noe annet" som er årsaken. Poenget er at det er medfødt, så da mener du jo egentlig at det er mulig å bli født "ond". |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Er noen mennesker født onde?Altså: tror dere at det er mulig at et barn med helt optimale oppvekstforhold vil begå onde handlinger som voksen? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Personlig pessimist
|
Ja, det tror jeg er mulig.
|
|
|
|
#5 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
For å snu på spørsmålet: fins det universale optimale oppvekstforhold? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Elsker gamlis- godis
Jeg skrev kort om betydningen av tilknytning og relasjoner. Så det er det jeg tar utgangspunkt i. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg ser den altså |
|
|
|
|
|
#8 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er noen mennesker født onde?Jeg tror også at mennesker er et produkt av sine omgivelser. Man kan ha en optimal oppvekst, men hva er en optimal oppvekst? En optimal oppvekst kan være optimal for noen, men samtidig være uheldig for andre. Mennesker er forskjellige, og DET er medfødt. I en søskenflokk kan denne "optimale oppveksten" være riktig for 2 av 3. Mens den tredje har kanskje noen medfødte faktorer som gjør at enkelte ting i oppdragelsen og oppveksten burde vært gjort annerledes. Og disse tingene kan være med på å skape et menneske som ender opp med å gjøre onde ting.
|
|
|
#9 |
|
Originala
|
Sv: Er noen mennesker født onde?Jeg kjenner jeg grøsser langt inni ryggmargen når noen hevder at barn fødes med en medfødt ondskap! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Ja. Det tror jeg. Emapti er noe man kan lære om, men ikke alltid tilegner seg.
|
|
|
|
#11 |
|
Pauset
|
Jeg syns du sier det veldig godt. Jeg tror på det gode i mennesket og jeg tror at de fleste mennesker ønsker å være gode. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|