Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-09, 18:13   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Uansett hvor de hadde sin opprinnelse hen. OGSÅ DE SOM ER BRUNE; SORTE og krøllete i håret. Sånn.
De er norske de og, ser du det ikke?

De fleste utlendinger jeg kjenner oppfatter ikke seg selv som "norsk". Heller ikke de som har bodd her veldig lenge og har et norsk statsborgerskap. De jeg kjenner som er av utenlandsk opprinnelse, oppfatter seg selv som indisk, skotsk, amerikansk, ghaneser eller svensk. Jeg synes det er ufattelig nedlatende å bare anta at folk av en annen nasjonalitet ønsker å oppfatte seg selv som norsk.

Jeg for min del kommer garantert til å fortsette å se på meg selv som norsk, selv om jeg flytter utenlands og blir værende der resten av mitt liv, helt uavhengig av om jeg trives bedre i det nye landet og hvorfor jeg har valgt å flytte dit. Jeg kommer ikke til å oppfatte meg selv som engelsk eller fransk etter 20 år.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 18:23   #2
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

De fleste utlendinger jeg kjenner oppfatter ikke seg selv som "norsk". Heller ikke de som har bodd her veldig lenge og har et norsk statsborgerskap. De jeg kjenner som er av utenlandsk opprinnelse, oppfatter seg selv som indisk, skotsk, amerikansk, ghaneser eller svensk. Jeg synes det er ufattelig nedlatende å bare anta at folk av en annen nasjonalitet ønsker å oppfatte seg selv som norsk.

Jeg for min del kommer garantert til å fortsette å se på meg selv som norsk, selv om jeg flytter utenlands og blir værende der resten av mitt liv, helt uavhengig av om jeg trives bedre i det nye landet og hvorfor jeg har valgt å flytte dit. Jeg kommer ikke til å oppfatte meg selv som engelsk eller fransk etter 20 år.

Juridisk er de norske, og du utenlandsk.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 18:25   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Men da vil du vel heller ikke velge å søke om statsborgerskap i det landet du bor i? Som statsborger har man rettigheter og plikter, jeg synes det blir veldig feil å være fra England, søke om norsk statsborgerskap av praktiske/bekvemmelige årsaker, og samtidig ikke føle tilhørighet/tilknytning til det nye landet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 18:50   #4
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Men da vil du vel heller ikke velge å søke om statsborgerskap i det landet du bor i? Som statsborger har man rettigheter og plikter, jeg synes det blir veldig feil å være fra England, søke om norsk statsborgerskap av praktiske/bekvemmelige årsaker, og samtidig ikke føle tilhørighet/tilknytning til det nye landet.

Jeg har prøvd å styre unna denne tråden da mange innlegg her gir meg gåsehud på ryggen, som dette.

Lykken - har du null evner til å sette deg inn andre folks situasjoner? Fatter du ikke eller evner å se hvor priviligert du er som kan sitte her og "legge mer" i et stasborgerskap en det det er? Si det til en kurder eller somalier som har flyktet hit fra krig og tortur, selvfølgelig vil de ta et stasborgerskap som gjør det mulig for dem å f.eks reise til et annet land og eller gi de muligheter som de ellers aldri vil komme til å få. De kommer fra land som tilsier at som borger av det landet har de NULL mulighet til å bevege seg rundt om i verden eller gjøre noe som helst.

Jeg kjenner flust av mennesker som overhode ikke har noe ønske å bytte statsborgerskap men de har ikke noe annen mulighet hvis de vil bo her og leve sine liv akkurat som vi andre gjør. Ting som f.eks å stemme når det er valg osv. Det er ikke lett for mange å gi opp sitt statsborgerskap, de kan ha sterke følelser for landet sitt og føle stor stolthet over landet sitt selv om det er et diktatur eller krigsherjet land.

Jeg blir helt satt ut av tanker om at folk må bli norske i sjel og sinn for å ha krav på å bo her.

Noen ganger lønner det seg å prøve å sette seg inn i andre folk sine situasjoner og alltid huske på at du ser ting fra et utrolig priviligert vestlig perspektiv.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 19:04   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser det du ser også, at man selvfølgelig i mange tilfeller, de som søker asyl og får det, ikke har noe særlig valg.
Men, hvis du bor i et land som gir deg trygghet, rettigheter og gode vilkår, så føler du kanskje også for det landet og ønsker å flagge med alle de andre på nasjonaldagen? Det er ingen som sier du må være norsk i sinn og tankegang for å ønske å feire med norsk flagg på nasjonaldagen vår, det er det diskusjonen gjelder.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-05-09, 19:06   #6
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser det du ser også, at man selvfølgelig i mange tilfeller, de som søker asyl og får det, ikke har noe særlig valg.
Men, hvis du bor i et land som gir deg trygghet, rettigheter og gode vilkår, så føler du kanskje også for det landet og ønsker å flagge med alle de andre på nasjonaldagen?

Vet du hva, kanskje det ikke alltid er så greit som det du tror? Hva hvis du blir spyttet på og fortalt at "faen ikke provoser oss på nasjonaldagen vår, kom deg tilbake dit du hører hjemme" osv. Har tanken slått deg at hvis du ikke er hvit i huden og du går med flagg så er 17 mai selvelste festdagen for alle hverdagsrasister i Norge å slenge dritt fritt frem. Tro du meg, det har jeg vært med på mange ganger og derfor er 17 mai en av de aller verste dagene jeg vet om.

Gammel 15-05-09, 19:08   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Vet du hva, kanskje det ikke alltid er så greit som det du tror? Hva hvis du blir spyttet på og fortalt at "faen ikke provoser oss på nasjonaldagen vår, kom deg tilbake dit du hører hjemme" osv. Har tanken slått deg at hvis du ikke er hvit i huden og du går med flagg så er 17 mai selvelste festdagen for alle hverdagsrasister i Norge å slenge dritt fritt frem. Tro du meg, det har jeg vært med på mange ganger og derfor er 17 mai en av de aller verste dagene jeg vet om.

Javel, hva har det med flagg å gjøre? Jeg er fra en bydel i Oslo med mange fremmedkulturelle, jeg har aldri opplevd eller sett noe av det samme, men jeg betviler ikke at det skjer. At å flagge med et utenlandsk flagg, hvilken forskjell skulle det gjøre for dette? Du må huske på hva vi diskuterer.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-05-09, 19:10   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Forøvrig, du ser vel paradokset med å ønske å stemme ved stortingsvalg etc, men ikke ville være statsborger? Det er jo nettopp noe av det statsborgerskap innebærer.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-05-09, 19:15   #9
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Javel, hva har det med flagg å gjøre? Jeg er fra en bydel i Oslo med mange fremmedkulturelle, jeg har aldri opplevd eller sett noe av det samme, men jeg betviler ikke at det skjer. At å flagge med et utenlandsk flagg, hvilken forskjell skulle det gjøre for dette? Du må huske på hva vi diskuterer.

Det vi diskuterer er veldig nært relatert til dette Lykken. Det er mange som ikke "tør" veive med det norske flagget engang fordi de er redde for reaksjonene dette skaper. Husk det er ikke lenge siden skoler i Oslo fikk trusler også fordi det var ikke et ønsket element på 17 å se "fremmedkulturelle" som du kaller de i "vårt" 17 mai tog.

Gammel 15-05-09, 19:02   #10
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Så må jeg legge til, siden du bruker England som eksempel. Jeg jobber i en svær global britisk bedrift. Av alle briter jeg kjenner i Norge (svært mange), de som har bodd her i 40 år også, priser seg lykkelige over at de ikke trenger å bli norske statsborgere. Ingen har ønske om det. De som har bodd her lenge synes det er kjipt å ikke kunne stemme ved stortingsvalg men ingen av de velger å bytte til norsk statsborgerskap. Hvorfor? Fordi de føler seg ikke norske selv om de har bodd her i 40 år og det viktig for dem å ha denne tilhørigheten til sitt hjemland og å kunne gi barn osv. rett til å få britisk statsborgerskap.
TENK så heldig dere er sier iranske Yasmin, hun vil heller ikke bytte statsborgerskap man har selvfølgelig ikke noe valg om hun vil jobbe i vår organisasjon. Vi må reise mye og et iransk statsborgerskap gjør det komplett umulig for henne.

Banalt og dumt eksemple kanskje men ser du hva jeg mener? En brite er heldig mens en iraner, en fra et afrikansk land osv. ikke har denne friheten til å kunne velge. Da blir livene deres meget begrenset.

Gammel 15-05-09, 20:14   #11
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eller, at man i utgangspunktet kunne ha følt seg "norsk", men blir daglig påminnet om at det er man aldeles ikke.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:41.