|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bedreviter
|
Sv: Disse flaggene igjen
De fleste utlendinger jeg kjenner oppfatter ikke seg selv som "norsk". Heller ikke de som har bodd her veldig lenge og har et norsk statsborgerskap. De jeg kjenner som er av utenlandsk opprinnelse, oppfatter seg selv som indisk, skotsk, amerikansk, ghaneser eller svensk. Jeg synes det er ufattelig nedlatende å bare anta at folk av en annen nasjonalitet ønsker å oppfatte seg selv som norsk. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Deltidsmamma
|
Juridisk er de norske, og du utenlandsk. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men da vil du vel heller ikke velge å søke om statsborgerskap i det landet du bor i? Som statsborger har man rettigheter og plikter, jeg synes det blir veldig feil å være fra England, søke om norsk statsborgerskap av praktiske/bekvemmelige årsaker, og samtidig ikke føle tilhørighet/tilknytning til det nye landet.
|
|
|
#4 |
|
anglofil
Jeg har prøvd å styre unna denne tråden da mange innlegg her gir meg gåsehud på ryggen, som dette. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Disse flaggene igjenJeg ser det du ser også, at man selvfølgelig i mange tilfeller, de som søker asyl og får det, ikke har noe særlig valg.
|
|
|
#6 |
|
anglofil
Vet du hva, kanskje det ikke alltid er så greit som det du tror? Hva hvis du blir spyttet på og fortalt at "faen ikke provoser oss på nasjonaldagen vår, kom deg tilbake dit du hører hjemme" osv. Har tanken slått deg at hvis du ikke er hvit i huden og du går med flagg så er 17 mai selvelste festdagen for alle hverdagsrasister i Norge å slenge dritt fritt frem. Tro du meg, det har jeg vært med på mange ganger og derfor er 17 mai en av de aller verste dagene jeg vet om. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Nek er allrighte dyr
Javel, hva har det med flagg å gjøre? Jeg er fra en bydel i Oslo med mange fremmedkulturelle, jeg har aldri opplevd eller sett noe av det samme, men jeg betviler ikke at det skjer. At å flagge med et utenlandsk flagg, hvilken forskjell skulle det gjøre for dette? Du må huske på hva vi diskuterer.
|
|
|
#8 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Disse flaggene igjenForøvrig, du ser vel paradokset med å ønske å stemme ved stortingsvalg etc, men ikke ville være statsborger? Det er jo nettopp noe av det statsborgerskap innebærer.
|
|
|
#9 |
|
anglofil
Det vi diskuterer er veldig nært relatert til dette Lykken. Det er mange som ikke "tør" veive med det norske flagget engang fordi de er redde for reaksjonene dette skaper. Husk det er ikke lenge siden skoler i Oslo fikk trusler også fordi det var ikke et ønsket element på 17 å se "fremmedkulturelle" som du kaller de i "vårt" 17 mai tog. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
anglofil
Så må jeg legge til, siden du bruker England som eksempel. Jeg jobber i en svær global britisk bedrift. Av alle briter jeg kjenner i Norge (svært mange), de som har bodd her i 40 år også, priser seg lykkelige over at de ikke trenger å bli norske statsborgere. Ingen har ønske om det. De som har bodd her lenge synes det er kjipt å ikke kunne stemme ved stortingsvalg men ingen av de velger å bytte til norsk statsborgerskap. Hvorfor? Fordi de føler seg ikke norske selv om de har bodd her i 40 år og det viktig for dem å ha denne tilhørigheten til sitt hjemland og å kunne gi barn osv. rett til å få britisk statsborgerskap. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Whatever, never mind
|
Eller, at man i utgangspunktet kunne ha følt seg "norsk", men blir daglig påminnet om at det er man aldeles ikke. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|