Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-09, 14:56   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Jeg snur det på hodet: jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig med andre flagg enn det norske på 17.mai? Hvorfor er det så viktig å flagge med det kinesiske flagget akkurat denne dagen? Hva vil man si og hvorfor er det så viktig å si det denne dagen? Etter å ha lest ørten innlegg i denne tråden så skjønner jeg fremdeles ikke hvorfor det er så flott og naturlig.

Jeg har svart på dette før, men det er mulig du ikke skjønte hva jeg mente? Jeg er ikke selv i den gruppen som flagger med andre lands flagg, men jeg har ikke noe problem med å se at det kan finnes forståelige og uproblematiske grunner til det. (Selv om jeg antagelig ikke ville gjort det sånn selv.) Og ettersom jeg antar at grunnene til at man gjør det sånn er hyggelige - man vil vise at man har et annet opphav enn norsk, men at man likevel ønsker å være med og feire Norges dag - så synes jeg det er hyggelig. (Igjen, selv om jeg antagelig ikke ville gjort det sånn selv.)

Hvorfor folk synes noe er viktig, er ikke så lett for andre å svare på. Det kan jo til og med hende at det ikke er så "viktig" for dem, at de bare har valgt å gjøre det fordi de synes det er, tja, "hyggelig"?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Når det gjelder hva man ønsker å "ytre" eller "uttrykke" ved å f.eks. gå med eller flagge med et gambisk flagg på 17. mai, så antar jeg at det kan være for å markere hvor man kommer fra samtidig som man markerer at dette er en dag som er verdt å feire. Litt sånn "Min familie kommer opprinnelig fra Gambia, og vi vil gjerne være med på å feire Norges nasjonaldag!".

Gammel 15-05-09, 15:19   #2
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jeg har svart på dette før, men det er mulig du ikke skjønte hva jeg mente? Jeg er ikke selv i den gruppen som flagger med andre lands flagg, men jeg har ikke noe problem med å se at det kan finnes forståelige og uproblematiske grunner til det. (Selv om jeg antagelig ikke ville gjort det sånn selv.) Og ettersom jeg antar at grunnene til at man gjør det sånn er hyggelige - man vil vise at man har et annet opphav enn norsk, men at man likevel ønsker å være med og feire Norges dag - så synes jeg det er hyggelig. (Igjen, selv om jeg antagelig ikke ville gjort det sånn selv.)

Hvorfor folk synes noe er viktig, er ikke så lett for andre å svare på. Det kan jo til og med hende at det ikke er så "viktig" for dem, at de bare har valgt å gjøre det fordi de synes det er, tja, "hyggelig"?

Ja, det er vel det jeg ikke forstår da. At det liksom er en hyggelig gest å vise at man har et annet opphav enn norsk, og derfor vaie med et annet lands flagg. For meg er det altså helt motsatt. Dersom jeg er i Frankrike 14.juli, så viser jeg franskmenn respekt ved å vifte med det franske flagget. Jeg skjønner ikke at det skal være så hyggelig overfor franskmenn at jeg kommer drassende med et norsk flagg.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 15:22   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er vel det jeg ikke forstår da. At det liksom er en hyggelig gest å vise at man har et annet opphav enn norsk, og derfor vaie med et annet lands flagg. For meg er det altså helt motsatt. Dersom jeg er i Frankrike 14.juli, så viser jeg franskmenn respekt ved å vifte med det franske flagget. Jeg skjønner ikke at det skal være så hyggelig overfor franskmenn at jeg kommer drassende med et norsk flagg.

Jeg synes ikke det er vanskelig å skjønne at "se, jeg er [opprinnelig] gambisk (eller fransk, eller hva det nå måtte være), men likevel ønsker jeg å være med på å feire Norges store dag" kan være ment som en hyggelig gest.

Gammel 15-05-09, 15:26   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes ikke det er vanskelig å skjønne at "se, jeg er [opprinnelig] gambisk (eller fransk, eller hva det nå måtte være), men likevel ønsker jeg å være med på å feire Norges store dag" kan være ment som en hyggelig gest.

Så hvis du har blitt norsk statsborger så er man det egentlig bare i navnet? Man er "egentlig" fra et annet land og må vise det på nasjonaldagen? Jeg ser ikke helt poenget, til og med etter så mange innlegg som argumenterer for noe annet, vi feirer Norges nasjonaldag og vifter med flagget for å vise det. Å vifte med et annet lands flagg på denne dagen kan muligens være en hyggelig gest, men det er vel like mye en hyggelig gest å bruke ditt nye hjemlands flagg.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 15:33   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Å vifte med et annet lands flagg på denne dagen kan muligens være en hyggelig gest, men det er vel like mye en hyggelig gest å bruke ditt nye hjemlands flagg.

Ja, det er jeg enig i. Jeg mener ikke at jeg synes det er "hyggeligere" å bruke flagget fra det landet man har opprinnelse fra, enn å bruke det norske, hvis det var det du trodde. Jeg bare påpekte at det kan være ment som en hyggelig gest, siden Travolta sa at hun ikke forstod hvordan det kunne være det.

Gammel 15-05-09, 15:39   #6
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Ja, jeg er nok ikke helt med på tankegangen at det er en hyggelig gest. Å pynte seg i egen nasjonaldrakt, men vifte med norsk flagg, er derimot hyggelig. Men klesdrakten på 17.mai er noe helt annet enn å vifte med et annet flagg enn det norske.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 15:40   #7
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Men klesdrakten på 17.mai er noe helt annet enn å vifte med et annet flagg enn det norske.

Jeg mener også at det er to forskjellige ting.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 15:44   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Ja, jeg er nok ikke helt med på tankegangen at det er en hyggelig gest.

Mener du nå at du selv ikke synes det er hyggelig at de gjør det (det er jo fair enough), eller at du ikke er med på tanken om at det er ment som en hyggelig gest?

Det skjer jo stadig vekk at folk er uenige om hva som er hyggelig eller ikke, og hva man setter pris på at andre gjør - det finnes utallige tråder her på forumet som illustrerer det - og i ganske mange sammenhenger synes jeg både det hyggeligste og det enkleste er å ta mot ting i den ånden de ble gjort, og så heller holde det for seg selv om man egentlig kunne tenkt seg at det ble gjort på en annen måte. I alle fall dersom det er snakk om noe som ikke er problematisk eller vanskelig. Men for å kunne ta det sånn, må man jo først greie å innse at hva-det-nå-er er ment som en hyggelig gest og ikke som en fornærmelse. (Jfr. diskusjoner om [sviger-]mødre som kanskje vasker gulvet ditt for å være hyggelige, og kanskje for å anklage deg for å være en sjuske.)

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:59.