|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: Disse flaggene igjen
Så du synes det er "helt ok" (sitat fra deg selv) å ville hedre sitt nye hjemland på 17. mai, men helt uforståelig og veldig, veldig rart å ville hedre sitt gamle hjemland på samme dag? Da synes jeg det er enda vanskeligere å skjønne begrunnelsen din - for da er det jo ikke egentlig sånn at du synes alle andre lands flagg er upassende i en 17. mai-feiring.
|
|
|
#2 |
|
Deltidsmamma
|
Nei menn det har jo faktisk noe å si hvor man befinner seg hen også, da! Sist redigert av bønna : 15-05-09 kl 12:46. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tja, er det ikke rart da? Hvis jeg har bursdag 30. mars, ville det vel vært litt rart å insistere på å feire den på venninnen min sin bursdag som er 14.juli? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
Du så visst ikke den første delen av setningen min, eventuelt så du ikke innleggene jeg svarte på? Jeg påpekte at bønna ser ut til å synes det ville være helt greit og forståelig å hedre Frankrike på 17. mai dersom man har flyttet fra Norge til Frankrike, men at det ville være ufattelig merkelig og upassende å hedre Frankrike på 17. mai dersom man har flyttet fra Frankrike til Norge. (Jeg ville skjønt det bedre hvis hun syntes begge deler var like merkelig, slik du ser ut til å synes.)
|
|
|
#5 |
|
Deltidsmamma
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Er ikke helt sikker på om jeg skjønner helt. Men uansett, la meg forsøke å klargjøre hva jeg ville gjort: |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Disse flaggene igjenNorge for Nordmenn!! |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Disse flaggene igjen17. mai mener jeg bestemt er Grunnlovsdagen, altså ikke den norske flaggdagen, eller Norge-som-nasjon-dagen. Ikke var Norge særlig lenge selvstendig i 1814 (seks måneder) og ikke hadde vi noe flagg da (rundt 1880?). Jeg forstår ikke problemet med å flagge med andre flagg. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg snur det på hodet: jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig med andre flagg enn det norske på 17.mai? Hvorfor er det så viktig å flagge med det kinesiske flagget akkurat denne dagen? Hva vil man si og hvorfor er det så viktig å si det denne dagen? Etter å ha lest ørten innlegg i denne tråden så skjønner jeg fremdeles ikke hvorfor det er så flott og naturlig. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Erfaren
Sv: Disse flaggene igjenForøvrig er jeg helt på linje med Rine. Hun sier det enkelt og greit (får ikke lov å prikke deg dessverre). |
|
|
|
|
|
#12 |
|
flisespikker
|
Jeg har svart på dette før, men det er mulig du ikke skjønte hva jeg mente? Jeg er ikke selv i den gruppen som flagger med andre lands flagg, men jeg har ikke noe problem med å se at det kan finnes forståelige og uproblematiske grunner til det. (Selv om jeg antagelig ikke ville gjort det sånn selv.) Og ettersom jeg antar at grunnene til at man gjør det sånn er hyggelige - man vil vise at man har et annet opphav enn norsk, men at man likevel ønsker å være med og feire Norges dag - så synes jeg det er hyggelig. (Igjen, selv om jeg antagelig ikke ville gjort det sånn selv.)
|
|
|
#13 |
|
Erfaren
Ja, det er vel det jeg ikke forstår da. At det liksom er en hyggelig gest å vise at man har et annet opphav enn norsk, og derfor vaie med et annet lands flagg. For meg er det altså helt motsatt. Dersom jeg er i Frankrike 14.juli, så viser jeg franskmenn respekt ved å vifte med det franske flagget. Jeg skjønner ikke at det skal være så hyggelig overfor franskmenn at jeg kommer drassende med et norsk flagg. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Deltidsmamma
|
Det er litt av essensen av det jeg og skilpadda diskuterer. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
flisespikker
|
Hm? Hvilket "ovenfor" mente du nå?
|
|
|
#16 |
|
Vaklende
|
Travolta, jeg har ikke lest at det er noen som mener at det er viktig med andre flagg enn det norske på 17.mai? Kan du vise til hvor du har lest det? Jeg har lest at flere påpeker at det er en uting å nekte andre flagg, å ha påbud mot det. Er du enig i at det er to forskjellige diskusjoner, eller synes du dette er det samme?
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Disse flaggene igjenHvis det ikke er viktig, hvorfor gjør man det da?
|
|
|
#18 |
|
Vaklende
|
Det er ikke så rent lite flaut å quote seg selv. |
|
|
|