|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Æresdrap på norsk
Jeg skjønner hva Bina mener, æresdrap blant muslimer bærer mange ganger preg av planlegging, gjerne flere familiemedlemmer sammen, og mange vet om det på forhånd. Ikke dermed sagt at drap av psykopater eller menn i psykisk ubalanse også dreper blant disse. Men de norske drapene bærer ofte ikke preg av samme type planlegging, men f.eks saken i Bergen var jo det, men ingen andre innblandet.
|
|
|
#2 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Det er selvsagt alltid en tragedie om noen blir drept. Sånn sett er æresdrap også tragedier. Og alle andre drap.
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Mange av partnerdrapene er svært godt planlagt ja, og det er heller ikke affekt, f.eks som den politimannen som skjøt ekskona utenfor skolen (husker ikke helt) til barna hennes. Strafferettslig er disse så godt som alltid tilregnelig i gjerningsøyeblikket og det betyr at de visste at de gjorde noe galt.
|
|
|
#4 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Jeg skjønner ikke hvorfor man skal bli tolket dithen at man mener det er lov å drepe noen eller at man mener en norsk mann er mer unnskyldt, selv om man mener begrepene ikke er helt på jordet. Jeg ser fortsatt ikke at tragedie unnskylder noe som helst, men det beskriver at hendelsen er dypt tragisk. Men for all del, jeg kunne godt ha sagt trikkedraptragedien også.
|
|
|
#5 |
|
Absolut ateist
|
Forskjellen er vel at istedet for forventer så forstår man det istedet. Dermed blir det klare paralleller. Og når det som tidligere nevnt viser seg at mange i umiddelbar nærhet til offer og gjerningsmann har forventet at noe skulle skje, så er det også klare paralleller. Forskjellen er bare at her deltar man ikke i planleggingen, man står istedet og ser på mens man lurer på når det skjer.
|
|
|
#6 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Og så er man med på rettferdiggjøringen av det etterpå, ref. nabokommentarene og kommentarene til artikkelen.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|