|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Oppmodar til horDet forundrer meg ikkje at dette kjem fra denne karen. For å seie det slik bur han i dei traktene eg har vakse opp, og det er ikkje sjeldan det kjem innlegg frå denne karen i lokalavisene...
|
|
|
#2 |
|
Drømmer
|
Sv: Oppmodar til hor
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Vel, jeg er både enig og uenig. Enig i at de trenger mer og bedre informasjon, også om at det er lov å vente. Men at ungdom skaffer seg kondomer hvis de må, er bare tull. Jeg syns fremdeles kondomer er noe av det flaueste jeg kan kjøpe, i en alder av 34 år. Å tre på en kondom riktg er heller ikke så lett, om man aldri har gjort det før, og det trenger man å lære. Ungdom flest vil ikke la være å ha sex hvis de ikke har kondomer tilgjengelig, de vil bare ha sex uten kondom. Hvorfor tror du det er rekordmange som har fått klamydia nå?
|
|
|
#4 |
|
På (opp?)tur
|
Det tror jeg er fordi de ikke bryr seg om at vi sier de skal bruke kondom. Det virker tydeligvis ikke å overøse dem med kondomer! Vi må styrke selvbildet og lære dem at å vente også er fint. At de skal bli trygge på sin egen seksualitet ved at samfunnet rundt dem gir inntrykk av at alt er greit og naturlig, får dem ikke til å unngå clamydia m.m. ved kondombruk. Det gjør det bare lettere for dem å gå på helsestasjonen og få antibiotika når de får det. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Jatakk, begge deler sier jeg. Selv om jeg ikke nødvendigvis syns å vente er bedre uansett (jeg ser at det ikke er det du sier altså), hvertfall når man snakker om videregående skole. Jeg tror ikke utdeling av kondomer oppfordrer eller gjør forventningene større om at det skal skje tidlig, men det legger til rette for at når det skjer, så vet man hvordan man bruker kondom riktig, og man har det tilgjengelig.
|
|
|
#6 |
|
På (opp?)tur
|
Opplysning og kondomer er bra, så klart. Og avhold utopi. Men måten vi gjør det på må ikke være uten litt rettleding. I dette tilfellet i form av alternativer. De unge har det i bakhodet, selv om de gjør som de vil. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|