Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-09, 13:01   #10
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men bønna, jeg synes det er en uinteressant avsporing å si noe om hvor bra de aktuelle landene er for å vurdere om flaggene deres er bra nok. Det er ikke fordi det er noe galt med hverken tyskere eller Tyskland at jeg ville synes det var litt upassende med tyske flagg i 17. mai-toget, det har med den spesielle symbolske verdien akkurat dette flagget har, og den symbolske verdien akkurat denne dagen har. Og det å trekke inn at Iran ikke er demokratisk ser jeg heller ikke poenget i; de som er motstandere av andre lands flagg i 17. mai-feiringen sier jo ikke at det er fordi de andre landene er dårligere enn Norge, de sier at det er fordi 17. mai er en norsk feiring. Hvor mye eller lite demokratiske/"bra" de andre landene er, synes jeg ikke burde være en del av vurderingen i det hele tatt.

Den symbolske verdien iranske flagg har for iranske barn som er barn av flyktninger av regimet, er vel i slekt med den tyske jødebarn måtte oppleve i 30 åra da det ble viftet med flagg for et beslektet diktatur midt i Europa. Barn som er så store at de kan gå i tog er også store nok til å lære om slikt. Jeg tror iranske foreldre ville tatt det mer ille opp med flagget til dem som forfølger dem, enn det ville ha avstedkommet for krigsveteraner om noen fra den tyske skolen kom det Weimar-flagget. Det er jo tross alt et flagg som alltid har symbolisert det demokratisk håp for Tyskland.

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:27.