|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: Disse flaggene igjen
Ærlig talt, tror du det er bare fordi man ikke "kjenner noen tyskere" at man mener dette? Jeg kjenner veldig mange tyskere, og jeg vet veldig godt at ingen av dem er nazister eller har noen planer om å okkupere Norge med det første, men symboler har innhold - det er jo hele poenget med denne diskusjonen - og man kommer ikke unna at tyske flagg har en spesiell betydning for alle som opplevde andre verdenskrig. (Både i Tyskland og i allierte eller okkuperte land, vil jeg si.)
|
|
|
#2 |
|
Deltidsmamma
|
Det kom da med en smily bak, det som dere reagerer på |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Deltidsmamma
|
Og jeg synes det er rart at du ikke forstår at det er en nasjon som er viktig på 17. mai. Fordi det er den dagen man feirer den norske nasjonaldagen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Det er ikke egentlig det at de trenger å oppføre seg på en bestemt måte, det er bare snakk om å være bevisst på symbolbruk. Og det er de aller fleste oppegående tyskere. Og minst like mye for sin egen skyld som for vår - Hitlertiden er en enda vondere del av deres historie enn av vår.
|
|
|
#7 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg vet at de er det. Jeg synes ikke de skal behøve å måtte være det; det er ikke deres feil det som skjedde under krigen, og de skal slippe å "ta ansvar" ved å undertrykke sine eventuelle nasjonalistiske behov. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
flisespikker
|
Jeg synes heller ikke det burde være sånn. Jeg tror bare ikke man uten videre kan tømme symboler for innhold ved å erklære at de ikke burde hatt dette innholdet i utgangspunktet.
|
|
|
#9 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse flaggene igjenJeg har inntrykk av at det begynner å endre seg i Tyskland mtp. nasjonalfølelse. Tyskere har begynt å vise flagget i større grad enn tidligere, f.eks. ifm. markering av høytider, bursdager og sportsbegivenheter. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Smileyer nøytraliserer ikke teite eller nedlatende uttalesler. Spesielt ikke når de kommer i stedet for korrekt tegnsetting.
Jeg synes ikke tyske flagg skal være "bannlyst" generelt, og jeg tror det er veldig få - hvis noen - som er sinte på nålevende tyskere for det som skjedde under Hitlers regime. Men man kan likevel mene at det er upassende å bruke tyske flagg i 17. mai-toget. I alle fall så lenge, som Polyanna og du sier, det fremdeles er folk som husker krigen som ser på toget. For dem tror jeg dagen betyr langt mer (og noe ganske annet) enn den gjør for f.eks. meg, og av hensyn til og respekt for dem synes jeg man skal la det være.
|
|
|
#11 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse flaggene igjenJeg har full forståelse for at nordmenn som opplevde krigen reagerer på tyske flagg i 17.mai toget. Samtidig tror jeg de generelt vil reagere på andre flagg enn det norske, ikke bare det tyske. Dessuten synes jeg det er litt søkt hvis noen mennesker skal kunne vifte med sine flagg, men ikke tyskere. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|