Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-09, 10:59   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Bli kjente med noen tyskere, så ordner det seg

Ærlig talt, tror du det er bare fordi man ikke "kjenner noen tyskere" at man mener dette? Jeg kjenner veldig mange tyskere, og jeg vet veldig godt at ingen av dem er nazister eller har noen planer om å okkupere Norge med det første, men symboler har innhold - det er jo hele poenget med denne diskusjonen - og man kommer ikke unna at tyske flagg har en spesiell betydning for alle som opplevde andre verdenskrig. (Både i Tyskland og i allierte eller okkuperte land, vil jeg si.)

Gammel 13-05-09, 11:07   #2
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ærlig talt, tror du det er bare fordi man ikke "kjenner noen tyskere" at man mener dette? Jeg kjenner veldig mange tyskere, og jeg vet veldig godt at ingen av dem er nazister eller har noen planer om å okkupere Norge med det første, men symboler har innhold - det er jo hele poenget med denne diskusjonen - og man kommer ikke unna at tyske flagg har en spesiell betydning for alle som opplevde andre verdenskrig. (Både i Tyskland og i allierte eller okkuperte land, vil jeg si.)

Det kom da med en smily bak, det som dere reagerer på
Jeg tror at det er ingen tvil om at om man blir kjent med mennesker fra andre land/steder, får man større forståelse/akspept/viten.
Jeg synes som deg at det er synd at tyskere ikke kan vise nasjonalfølelse slik vi andre kan, og lurer på hvor lenge det skal være sånn.
De er da mennesker på samme måte som oss og burde ha de samme rettigheter til å vise hvem de er/om de liker dagens tyskland . De kan ikke noe for forfedrenes synder og det er på tide å tilgi synes jeg.
Men det er mulig at tysk flagg vil være bannlyst så lenge det er noen som opplevde krigen, som ennå lever.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 11:10   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det at du klæsjer på en smiley gjør ikke spøken din bedre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 11:12   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må lese innleggene som kom som svar en gang til, Bønna.

Gammel 13-05-09, 11:24   #5
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det at du klæsjer på en smiley gjør ikke spøken din bedre.

Og jeg synes det er rart at du ikke forstår at det er en nasjon som er viktig på 17. mai. Fordi det er den dagen man feirer den norske nasjonaldagen.

Ellers tror jeg det har sklidd litt ut det andre.
Det er det argumentet jeg hører stadig vekk fra andre; bli kjent med en innvandrer, så blir alt så bra, da blir du for et multikulturelt Norge.
Det er ikke alltid det er sånn, og jeg brukte den tilbake. Litt sleivete.
Men jeg synes ikke den var så mye verre enn diskusjonen forut.
Poenget mitt er som mange er enig i, at det er dumt at tyskere i dag må ha en adferd pga det deres forfedre gjorde.
Det blir forfedrenes synder, fordi faren din var en tyv må du vise at du er kjeeempesnill, og ikke spørre om å få låne ting, fordi noen har dårlig erfaring med din familie... jeg tror folk forstår hva jeg mener. Håper jeg.

Gammel 13-05-09, 11:26   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget mitt er som mange er enig i, at det er dumt at tyskere i dag må ha en adferd pga det deres forfedre gjorde.
Det blir forfedrenes synder, fordi faren din var en tyv må du vise at du er kjeeempesnill, og ikke spørre om å få låne ting, fordi noen har dårlig erfaring med din familie... jeg tror folk forstår hva jeg mener. Håper jeg.

Det er ikke egentlig det at de trenger å oppføre seg på en bestemt måte, det er bare snakk om å være bevisst på symbolbruk. Og det er de aller fleste oppegående tyskere. Og minst like mye for sin egen skyld som for vår - Hitlertiden er en enda vondere del av deres historie enn av vår.

Gammel 13-05-09, 11:31   #7
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er ikke egentlig det at de trenger å oppføre seg på en bestemt måte, det er bare snakk om å være bevisst på symbolbruk. Og det er de aller fleste oppegående tyskere. Og minst like mye for sin egen skyld som for vår - Hitlertiden er en enda vondere del av deres historie enn av vår.

Jeg vet at de er det. Jeg synes ikke de skal behøve å måtte være det; det er ikke deres feil det som skjedde under krigen, og de skal slippe å "ta ansvar" ved å undertrykke sine eventuelle nasjonalistiske behov.
"Nei, gutten min, andre kan gå med sine flagg, men siden du tilhører en nasjon som var veldig slem for 70 år siden, og startet krig, så kan ikke du være stolt over å være tysk, fordi tyskland var slemme, og det er det mange som husker..." Det er liksom ikke så lett å innpode at tyskland er et like bra land å komme fra som alle andre.
Tyskland er da et like bra land å komme fra som alle andre; idag

Gammel 13-05-09, 11:32   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg vet at de er det. Jeg synes ikke de skal behøve å måtte være det; det er ikke deres feil det som skjedde under krigen, og de skal slippe å "ta ansvar" ved å undertrykke sine eventuelle nasjonalistiske behov.

Jeg synes heller ikke det burde være sånn. Jeg tror bare ikke man uten videre kan tømme symboler for innhold ved å erklære at de ikke burde hatt dette innholdet i utgangspunktet.

Gammel 13-05-09, 11:12   #9
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jeg har inntrykk av at det begynner å endre seg i Tyskland mtp. nasjonalfølelse. Tyskere har begynt å vise flagget i større grad enn tidligere, f.eks. ifm. markering av høytider, bursdager og sportsbegivenheter.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 11:13   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Smileyer nøytraliserer ikke teite eller nedlatende uttalesler. Spesielt ikke når de kommer i stedet for korrekt tegnsetting. <--( Se, en smiley!)

De kan ikke noe for forfedrenes synder og det er på tide å tilgi synes jeg.
Men det er mulig at tysk flagg vil være bannlyst så lenge det er noen som opplevde krigen, som ennå lever.

Jeg synes ikke tyske flagg skal være "bannlyst" generelt, og jeg tror det er veldig få - hvis noen - som er sinte på nålevende tyskere for det som skjedde under Hitlers regime. Men man kan likevel mene at det er upassende å bruke tyske flagg i 17. mai-toget. I alle fall så lenge, som Polyanna og du sier, det fremdeles er folk som husker krigen som ser på toget. For dem tror jeg dagen betyr langt mer (og noe ganske annet) enn den gjør for f.eks. meg, og av hensyn til og respekt for dem synes jeg man skal la det være.

Gammel 13-05-09, 11:19   #11
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jeg har full forståelse for at nordmenn som opplevde krigen reagerer på tyske flagg i 17.mai toget. Samtidig tror jeg de generelt vil reagere på andre flagg enn det norske, ikke bare det tyske. Dessuten synes jeg det er litt søkt hvis noen mennesker skal kunne vifte med sine flagg, men ikke tyskere.

En annen ting jeg har tenkt på, er hvorfor folk vil ha med andre flagg enn det norske. Er det foreldre som gjerne vil at poden skal vifte med annet enn det norske, eller er det barnet selv som har lyst? Hvis førstnevnte så blir vel det en politisk markering som noen tidligere her har nevnt at det ikke er.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:24.