|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er nasjonalitet noe negativt?Trodde det het: hun er polsk? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Er nasjonalitet noe negativt?Ja, en polske heter det definitivt ikke! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
Sv: Er nasjonalitet noe negativt?
Polakk er, i alle fall på enkelte steder i Norge, et skjellsord.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 07-05-09 kl 23:11. Årsak: la til komma i første setning |
|
|
|
|
|
#6 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Er nasjonalitet noe negativt?Jeg er litt på tynn is nå, men mener å huske at Polakk er et ord som er negativt ladet på grunn av Hitlers bruk av ordet. På tysk heter det nemlig ikke Polack, men Pole, og derfor synes kanskje folk fra Polen at det er et skjellsord på andre språk også.
|
|
|
#7 |
|
Vaklende
|
Jeg tror kanskje vi begge tolker hverandre ut i ekstreme retninger. Jeg er enig med deg i at det er unødvendig å trekke hudfarge inn som et adjektiv der et adjektiv ikke er nødvendig. Jeg tenkte mer på eksempler som at "I dag vil jeg gjerne ha med meg Tore hjem etter barnehagen", "Hvilken Tore, dere har jo to av dem?" og at om svaret der endte opp med at Tore ble definert via etternavn, "han som er så god til å sykle" eller "han som er brun" så var det revnende likegyldig. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Ringskrømt
|
Vel, små barn hadde nok ikke kommet på å si "han som er brun" hadde det ikke vært for innflytelsen fra oss voksne. Fantasien deres strekker seg litt lenger enn som så, den begrenser seg ikke til hudfarge. Jeg sier ikke at det er noe galt i å si "han som er brun", det er bare ikke naturlig for barn å henge seg oppi sånt. Tror jeg. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|