Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Den nye ekteskapsloven og KRF

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-09, 08:34   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men de sosialistiske feministene har hele veien gått i bresjen for grupper som storsamfunnet har undertrykt. Feks sto SV på barrikadene for å fjerne lovforbudet mot homofil legning på 70-tallet.

Joda. Det var heller ikke poenget. Jeg bare protesterte på logikken i at "siden de fleste mennesker er uenige så er det bare å droppe den saken". Det ville blitt trist politikk av sånt.

Gammel 05-05-09, 08:38   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Joda. Det var heller ikke poenget. Jeg bare protesterte på logikken i at "siden de fleste mennesker er uenige så er det bare å droppe den saken". Det ville blitt trist politikk av sånt.

Nemlig. Lovgiving er normativ, ikke deskriptiv. Det handler om å lage lover i fht hva slags samfunn man ønsker. Ellers kunne man jo bare tillatt drap og ran, ettersom det skjer allikevel, liksom...

Gammel 05-05-09, 09:18   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Men jeg skjønner ikke helt at det er så viktig for homsene å gifte seg i kirka. Hadde jeg vært homofil, hadde jeg nok vært happy med å stå utenfor en sånn trangsynt forsamling.

Så du skjønner ikke hvorfor homofile kristne har et ønske om å gifte seg i kirka? Eller hvorfor de ønsker de samme rettighetene som heterofile?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 22:59   #4
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Så du skjønner ikke hvorfor homofile kristne har et ønske om å gifte seg i kirka? Eller hvorfor de ønsker de samme rettighetene som heterofile?

Jeg personlig forstår ikke at NOEN ønsker å gifte seg i kirka (altså sett med mine 'verdibriller') og aller minst forstår jeg at de som er homofile ønsker å gifte seg i en kirke som bruker så mye krefter på å nekte dem det.

Men selvsagt synes jeg de skal få lov til det, samt ha samme rettigheter som heterofile. Bare at hadde jeg vært homo hadde jeg blåst en lang marsj i kirka og alle julenissene som driver på der.

Gammel 06-05-09, 08:27   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

t

Jeg personlig forstår ikke at NOEN ønsker å gifte seg i kirka (altså sett med mine 'verdibriller') og aller minst forstår jeg at de som er homofile ønsker å gifte seg i en kirke som bruker så mye krefter på å nekte dem det.

Okei, så fordi du personlig ikke vil giftet deg i kirken skjønner du heller ikke at andre vil det. Logisk.

Når det er sagt synes jeg du generaliserer vel mye. Det er ikke alle prester som deler KRFs syn på homofili, og langt ifra alle kristne gjør det.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 08:52   #6
Skvetten
Passiv

Standard

Men selvsagt synes jeg de skal få lov til det, samt ha samme rettigheter som heterofile. Bare at hadde jeg vært homo hadde jeg blåst en lang marsj i kirka og alle julenissene som driver på der.

Dette ble litt mye synes jeg. Har du ingen forståelse for at kristne homofile vil gifte seg i kirken foran den guden de tror på? Det er jo direkte fordømmende å komme med et slikt utsagn som du gjør synes jeg. Ikke glem at det er mange kristne som ikke har et like fundamentalistisk syn på homofile. Det å kalle alle kristne julenisser synes jeg blir fordummende for deg selv.

Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 09:43   #7
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Dette ble litt mye synes jeg. Har du ingen forståelse for at kristne homofile vil gifte seg i kirken foran den guden de tror på? Det er jo direkte fordømmende å komme med et slikt utsagn som du gjør synes jeg. Ikke glem at det er mange kristne som ikke har et like fundamentalistisk syn på homofile. Det å kalle alle kristne julenisser synes jeg blir fordummende for deg selv.

Kirken er jo ikke bare "for dem som tror på Gud", men snarere en medlemsorganisasjon for dem som er enige i kirkens tolkning av Gud.

For meg blir det litt som å melde seg inn i FrP og bli såret over at de ikke vil trykke kommunistisk propaganda og akseptere alle meninger. (Eller melde seg inn i SV og bli sår over at de ikke vil fremme nei til innvandrings-synspunkter)

Det er jo en grunn til at det finnes mange trossamfunn.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 09:48   #8
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Kirken er jo ikke bare "for dem som tror på Gud", men snarere en medlemsorganisasjon for dem som er enige i kirkens tolkning av Gud.

For meg blir det litt som å melde seg inn i FrP og bli såret over at de ikke vil trykke kommunistisk propaganda og akseptere alle meninger. (Eller melde seg inn i SV og bli sår over at de ikke vil fremme nei til innvandrings-synspunkter)

Nå har jo kirken gått gjennom flere endringer i de siste hundre årene, og de har jo kommet ofte gjennom folkene som er aktive i kirken. At homofile som hører til kirken ønsker å endre den må da være fullstendig greit.

Gammel 06-05-09, 09:49   #9
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det er jeg ikke enig med deg i, for ut fra en slik tolkning kan ikke en som er homofil være medlem i og med at vedkommende er uenig i den tolkningen ledelsen i kirken har. Det blir feil i mine øyne. Jeg ser på det som om at dersom en som bekjenner seg som personlig kristen og er homofil vil gifte seg foran gud i en kirke så burde det være dennes rett å gjøre.

Dersom man er kommunist ville man ikke valgt FrP, man ville brent partiprogrammer og gjerne partikontorene med. Så den sammenligningen blir søkt.

Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 18:42   #10
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg skjønner at dette kanskje kom litt dumt ut 'på trykk' Det var et forsøk på å forklare hvordan det ser ut fra 'min innside' Og med den verdiballasten så forstår jeg ikke helt at de ønsker å gifte seg i kirka.

Men jeg RESPEKTERER at andre har andre verdisyn og at de ønsker det. Og jeg synes selvsagt at de skal få bestemme over sine egne liv og at de skal tilbys samme rammer som andre.

Angående 'julenisser' så er det min måte å si at dette tror jeg ikke noe på, dette er like liten grad bevisbart for min del som Allah, synske spåkoner - ja eller julenisser. Så jeg beklager om jeg krenket noen, jeg satte det bare spissen for å understreke poenget mitt.

Jeg er glad for at vi bor i et land der alle har rett til å tro på hva man vil uten å bli forfulgt.

Gammel 06-05-09, 21:12   #11
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er helt for at kirken og stat skilles. Det er tullete å blande religion og politikk. Men det er ikke bare bare å skille dem. Det må blant annet en grunnlovsendring til. Jeg har blitt forklart prosessen en gang, husker ikke detaljene akkurat nå, men det er mye arbeid som vil ligge bak en evt skilling av stat og kirke. Det er vel derfor ingenting skjer.

Så lenge flertallet av lederne i den norske kirke er i mot at homofile kan gifte seg i kirken, synes jeg ikke at staten kan tvinge dem til det og de homofile får bare akseptere det. Men jeg skjønner at kristne homofile ønsker å gifte seg i kirken, men man kan ikke få alt man vil her i verden.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:05.