|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF
Joda.
|
|
|
#2 |
|
Epikur
|
Nemlig. Lovgiving er normativ, ikke deskriptiv. Det handler om å lage lover i fht hva slags samfunn man ønsker. Ellers kunne man jo bare tillatt drap og ran, ettersom det skjer allikevel, liksom...
|
|
|
#3 |
|
Ringskrømt
|
Så du skjønner ikke hvorfor homofile kristne har et ønske om å gifte seg i kirka? Eller hvorfor de ønsker de samme rettighetene som heterofile? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Off the map.
|
Jeg personlig forstår ikke at NOEN ønsker å gifte seg i kirka (altså sett med mine 'verdibriller') og aller minst forstår jeg at de som er homofile ønsker å gifte seg i en kirke som bruker så mye krefter på å nekte dem det.
|
|
|
#5 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Den nye ekteskapsloven og KRFt
Okei, så fordi du personlig ikke vil giftet deg i kirken skjønner du heller ikke at andre vil det. Logisk. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Dette ble litt mye synes jeg. Har du ingen forståelse for at kristne homofile vil gifte seg i kirken foran den guden de tror på? Det er jo direkte fordømmende å komme med et slikt utsagn som du gjør synes jeg. Ikke glem at det er mange kristne som ikke har et like fundamentalistisk syn på homofile. Det å kalle alle kristne julenisser synes jeg blir fordummende for deg selv. |
|
|
|
#7 |
|
Ustabil
|
Kirken er jo ikke bare "for dem som tror på Gud", men snarere en medlemsorganisasjon for dem som er enige i kirkens tolkning av Gud. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Mother of Dragons
|
Nå har jo kirken gått gjennom flere endringer i de siste hundre årene, og de har jo kommet ofte gjennom folkene som er aktive i kirken. At homofile som hører til kirken ønsker å endre den må da være fullstendig greit.
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Det er jeg ikke enig med deg i, for ut fra en slik tolkning kan ikke en som er homofil være medlem i og med at vedkommende er uenig i den tolkningen ledelsen i kirken har. Det blir feil i mine øyne. Jeg ser på det som om at dersom en som bekjenner seg som personlig kristen og er homofil vil gifte seg foran gud i en kirke så burde det være dennes rett å gjøre. |
|
|
|
#10 |
|
Off the map.
|
Jeg skjønner at dette kanskje kom litt dumt ut 'på trykk' Det var et forsøk på å forklare hvordan det ser ut fra 'min innside' Og med den verdiballasten så forstår jeg ikke helt at de ønsker å gifte seg i kirka.
|
|
|
#11 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Den nye ekteskapsloven og KRFJeg er helt for at kirken og stat skilles. Det er tullete å blande religion og politikk. Men det er ikke bare bare å skille dem. Det må blant annet en grunnlovsendring til. Jeg har blitt forklart prosessen en gang, husker ikke detaljene akkurat nå, men det er mye arbeid som vil ligge bak en evt skilling av stat og kirke. Det er vel derfor ingenting skjer.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|