|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pauset
|
Sv: 8 år for drap på barn ...
Jeg syntes også det er bekymringsverdi at det nå er født et nytt barn i samme hjem. Alt annet ville vel vært rart? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Det ville forundre meg like sterkt om du da uttrykte din bekymring her heller enn til de instanser som kunne gjøre noe med det. For om vi vet eller mener at vi vet at det er forhold som ikke er gode for et lite barn så er det vel slik at enhver plikter å gjøre et eller annet. Om ikke en lovpålagt forpliktelse slik enkelte her inne har men mer en etisk og medmenneskelig forpliktelse. Det er hva jeg har stilt meg spørsmålstegn ved, intet annet. |
|
|
|
#3 |
|
By the Sea
|
Enig i dette på generelt grunnlag, men slett ikke når det gjelder Mims innlegg. Hun spør ikke ganske enkelt " Hva gjorde du?"
Jeg har generelt sansen for Mims klare tale jeg, men denne var ubehagelig drøy.
|
|
|
#4 |
|
By the Sea
|
Helt enig.
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Desverre må det meldes. Det er slik at det må bygges en ny sak til tross for dommen, til tross for alle mistanker og anklager. Jeg håper jo inderlig at noen har tatt mot til seg og gjort nettopp det. Alikevel vil nok familien være under oppsyn av barnevernet men for å kunne gjøre vedtak må de kunne dokumentere. |
|
|
|
#6 |
|
By the Sea
|
Som lærer har jeg meldt til barnevernet flere ganger, og har aldri vært i den situasjonen at jeg har ventet på Noen Andre.
|
|
|
#7 |
|
Pauset
|
Jeg har meldt fra til barnevernet om en sak da jeg jobbet i barneskolen. Men jeg ville ikke gjort det på grunnlag av noe som stod i avisen. Ville du? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 8 år for drap på barn ...En representant fra barneverntjenesten ble nettopp intervjuet om dette tilfellet på nyhetene, og hun sa at det vil være naturlig å tenke at denne familien vil ha behov for oppfølging videre, også med tanke på det nye barnet.
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Nå var det vel ikke det vedkommende ga uttykk for heller da. Vedkommende hevdet å kjenne inngående til saken og refererte til at det var noe mer enn avisskriverier da. |
|
|
|
#10 |
|
saftig
|
Ja, det går ofte i arv. Men det betyr ikke automatisk at alle som havner i voldelige forhold har vokst opp under omsorgssvikt.
|
|
|
#11 |
|
By the Sea
|
Da synes jeg Barnevernet selv bedriver grov omsorgssvikt.
|
|
|
#12 |
|
Mother of Dragons
|
Absolutt ikke, det kan skje omtrent hvem som helst. Men jeg synes at foreldre til kvinner som har levd i langvarige voldelige forhold godt kan ta en runde med seg selv om de kunne ha gjort noe annerledes. Hvorfor har hun ikke greid å bryte ut, har vi som foreldre ikke klart å signalisere at vi er her for å hjelpe, etc.
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Ja, det er grusomt og skadene er noen ganger av en slik art at de ikke er til å rette opp igjen. Det er grovt og ja, noen ganger er det barnevernet som bedriver den største graden av omsorgssvikt i så måte når man ser det isolert uten å se på lovverket som regulerer dette. Derimot skal det sies at dersom det er en sak på et av familiens barn, er de under oppsikt men det må dokumentasjon på at hvert enkelt av barna lider under omsorgssvikt før fylkesnemda vil godkjenne et vedtak som omhandler omsorgsovertakelse.
Dersom mekanismene for å bryte ut hadde vært så enkle som at dersom foreldrene hjalp så klarte man det hadde det vært enkelt. Som regel er man så redd for livet sitt at det blir vanskelig. Det å gjemme seg bort med politibeskyttelse er ikke enkelt det heller og tanken på det før man bryter ut er heller ikke grei. |
|
|
|
#14 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 8 år for drap på barn ...Jeg må si at jeg blir litt overrasket over hvor lett man konkluderer om kvinners bakgrunn i forhold til det å leve i et voldelig forhold.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Pauset
|
Neida. Men jeg sa at jeg var bekymret på grunnlag av det som kom frem i avisen, og det var det du kommenterte. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Jeg kommenterte at jeg ville synes det var merkelig at du ikke meldte fra dersom du hadde kjennskap til omsorgssvikt på samme måte som vedkommende hevdet å ha og ikke ut fra avisene. |
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|