Sv: Nina Karin Monsen fikk Fritt Ord-prisen
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Som sagt: Det jeg har vært enig med Monsen i, er barnets rett til å kjenne sitt opphav, og jeg mener det er dumt at de må vente til de blir 18 for å få greie på det. De andre sidene ved ekteskapsloven har jeg personlig ingen problemer med. Like naturlig at et lesbisk par kan få adoptere barn som et heterofilt. Eller gifte seg. 
Greit nok. Men både du og Monsen ser ut til å misse det jeg sier: Det er ingen side av ekteskapsloven som har noe som helst med kjente/ukjente sæddonorer å gjøre.
Sæddonasjon har vært vanlig praksis ved norske fertilitetsklinikker i lange tider. Reglene rundt bruk av donorsæd og hva et unnfanget barn kan få vite om sitt donoropphav har ingen verdens ting med "ekteskapsloven" å gjøre.
Det eneste nye nå er at donorbarn unnfanget i Norge også kan vokse opp i familier med to foreldre av samme kjønn. Det er allerede plenty av donorbarn unnfanget i Norge som vokser opp i familier med to foreldre av ulikt kjønn.
(Videre at dersom de unnfanges i utlandet med en anonym donor, skal barna forskjellsbehandles ut fra kjønnsfordelingen i foreldrenes forhold, et latterlig og diskriminerende unntak høyresiden og KrF fikk trumfet gjennom i fjor sommer).
|