Sv: Er det uhøflig å være ærlig?
Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.
Joda, men når en fremmed insinuerer at det er helt ok å selvhjelpe seg til mitt sete og forvente at det er helt greit, vel da legger man opp til det. Jeg hadde vært flau dersom jeg hadde tatt meg til rette på den måten.
Jeg tar meg ikke til rette på den måten, men jeg har også satt meg på andres plasser. Utenlands, da jeg ikke ble informert om at man måtte bestille plassbilletter utenom ordinær billett. Jeg beklaget da at jeg hadde tatt plassen, forklarte situasjonen (reiste alene med to barn), forklarte at det var et ledig sete to rader bak meg (hadde sjekket med konduktøren) og spurte om det vær så snill var mulig og bytte. Så absolutt ydmyk i holdningen min, men jeg satt altså på en annens plass og var selvsagt villig til å flytte på meg om den andre hadde insistert.
Hadde den andre bare tvert sagt NEI, så kan du banne på at også JEG hadde følt med forulempet, selv om jeg hadde dennes sete. Når jeg møter andre med forklaring, respekt og villighet til å godta å måtte være den som flytter, så forventer jeg skikkelig oppførsel i retur. Slik du forklarer deg, så hadde du ikke giddet å sagt noe annet enn NEI uansett om denne personen som hadde tatt plassen din hadde møtt deg på en annen måte enn det hun gjorde.